10 października 2011 r., po
niespełna trzech latach negocjacji, Rada Unii Europejskiej przyjęła
nową dyrektywę wzmacniającą prawa konsumentów
Przyjęta dyrektywa o prawach
konsumentów zmienia dwie inne: dyrektywę w sprawie niektórych aspektów
sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji
(99/44/WE) i dyrektywę w sprawie nieuczciwych warunków w umowach
konsumenckich (93/13/EWG) oraz zastępuje dyrektywę w sprawie ochrony
konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość (97/7/WE) i
dyrektywę w sprawie ochrony konsumentów w odniesieniu do umów zawartych
poza lokalem przedsiębiorstwa (85/577/EWG).
Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące handlu na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa w sposób minimalny harmonizują regulacje dotyczące umów zawieranych z konsumentami.
Z biegiem lat państwa członkowskie dodawały kolejne, często niespójne
ze sobą przepisy, tworząc tym samym mozaikę 27 różnych systemów
krajowych. Dodatkowo, postęp technologiczny spowodował, iż dotychczasowe regulacje przestały odpowiadać bieżącym wymaganiom rynku. Między innymi z tych powodów, w październiku 2008 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek ustawodawczy mający na celu aktualizację i ujednolicenie obecnego prawa ochrony konsumentów w Unii Europejskiej
oraz zapewnienie możliwie wysokiego poziomu ochrony słabszych
uczestników rynku i usprawnienie funkcjonowania jednolitego rynku.