Prezenty
zamawiane przez Internet, paczki, kartki z życzeniami – co zrobić, gdy
nie dojdą na czas? Czy można oddać nietrafiony prezent bez względu na
kraj zakupu? Jak płacić bezpiecznie? Najważniejsze porady dla Świętych
Mikołajów kupujących w sieci wspólnie przedstawiają: Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów, Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz
Europejskie Centrum Konsumenckie
Nie daj się oszukać
W sklepach tłok. Przeglądasz oferty
internetowych sprzedawców. Liczba kupionych prezentów: 0. Czasu coraz
mniej. Znajdujesz w sklepie wirtualnym: kolekcję płyt w atrakcyjnej
cenie. To okazja czy pułapka? Poznaj siedem kroków przygotowanych przez
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ułatwiających poruszanie się w
wirtualnych sklepach:
Krok 1: dowiedz się od kogo kupujesz.
Upewnij się, czy
sklep zamieścił swoje dane na stronie internetowej. Adres
przedsiębiorcy, numer działalności gospodarczej, pod którym
przedsiębiorca jest zarejestrowany – to obowiązkowe dane, które
pozwalają stwierdzić, czy sprzedawca rzeczywiście istnieje. Uczciwy nie
ma powodów, aby je ukrywać. Jeżeli wybierasz zakupy grupowe –
przeczytaj dokładnie regulamin, sprawdź terminy – może się okazać, że
kupon będzie można zrealizować tylko w ściśle określonym czasie,
niekoniecznie odpowiednim dla Ciebie. Porównaj także koszt promocyjnej
usługi lub produktu z regularnym cennikiem.
Krok 2: przeczytaj i sprawdź – opis produktu, zdjęcia, cenę.
Ostateczny koszt powinien uwzględniać podatki oraz wszystkie dodatkowe
opłaty – np. wysyłki, zapakowania, ubezpieczenia. Zanim zamówisz,
poznaj zasady płatności – wybierz tę, która w konkretnym przypadku jest
najbezpieczniejsza. Jeśli nie jesteś przekonany, co do wiarygodności
sprzedawcy wybierz opcję zapłaty przy odbiorze.
Krok 3: zapytaj o termin dostarczenia.
Prezenty zamawiaj z wyprzedzeniem, ponieważ internetowy sprzedawca ma
30 dni na zrealizowanie zamówienia. W takim samym terminie musi
poinformować konsumenta o tym, że nie jest w stanie dostarczyć
produktu, np. dlatego, że towar jest już niedostępny. Przed zamówieniem
dowiedz się jak długi jest termin realizacji zamówienia oraz
dostarczenia przesyłki.
Krok 4: masz czas do namysłu.
W
przeciwieństwie do zakupów tradycyjnych zwrot prezentu, który po prostu
się nie podoba, jest możliwy w przypadku zakupów wirtualnych
niezależnie od woli sprzedawcy. Można to zrobić w ciągu 10 dni, ale
tylko wtedy, gdy twoim kontrahentem jest przedsiębiorca. Jeżeli
kupujesz od konsumenta – na przykład podczas aukcji internetowej –
dochodzenie praw może być utrudnione. Przede wszystkim to czy będzie
możliwy zwrot nieudanych zakupów oraz na jakich warunkach, musisz
ustalić ze sprzedającym przed zawarciem umowy.
Krok 5: szczególne prawo w przypadku zakupów wirtualnych.
Czas
do namysłu i możliwość rezygnacji z zakupów – to wyjątkowy przywilej
kupującego w sieci. Jeśli chcesz skorzystać z tego prawa, musisz w
ciągu 10 dni od momentu odbioru przesyłki wysłać przedsiębiorcy pisemne
oświadczenie –
listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, dołączając dowód
zakupu (np. paragon). Nie trzeba podawać żadnego powodu zwrotu, a
przedsiębiorca nie może żądać odstępnego. Konsument musi odesłać
nieużywany produkt. Sprzedawca ma 14 dni na zwrot wpłaconej kwoty: ceny
towaru oraz kosztów jego wysłania konsumentowi, jeżeli ten musiał je
ponieść.
Krok 6: pamiętaj o wyjątkach.
Są
jednak grupy produktów, których zakup w sklepie wirtualnym nie daje
jednocześnie możliwości zwrotu. Nie możesz zrezygnować z zakupów, gdy
zamawiasz: płytę CD, DVD, program komputerowy i rozpakowałeś je z folii
– stanowi o tym tzw. klauzula celofanowa. Rezygnacja nie będzie też
możliwa, gdy kupiłeś wycieczkę, bilet do kina, teatru, na koncert.
Pamiętaj o wyjątkach i kupuj świadomie.
Krok 7: masz prawo do reklamacji.
Wato
pamiętać, że prezenty kupione w sieci, które okazały się wadliwe,
niezgodne z umową lub po prostu zepsuły się – możesz reklamować. Masz
na to aż dwa lata od zakupu. Koniecznie zachowaj paragon lub inny dowód
zakupu – ułatwią dochodzenie roszczeń, w szczególności w przypadku
składania reklamacji.
Więcej informacji o prawach konsumentów
oczekujących na świąteczną przesyłkę a także praktyczny poradnik jak
bezpiecznie korzystać z usług pocztowych, można znaleźć na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. O tym jak robić bezpiecznie e-zakupy za granicą informuje Europejskie Centrum Konsumenckie. Instytucje te razem z UOKiK wzięły udział we wspólnej akcji Nie daj się oskubać przed świętami – informującej o prawach internautów.
Źródło: UOKiK