Z dniem 13 grudnia 2013 upłynął termin uchwalenia i ogłoszenia w
państwach członkowskich UE nowych przepisów o prawach konsumentów.
Bardzo znaczące zmiany dotyczą sektora sprzedaży e-commerce. W związku
ze zmianami kupującym przysługiwał będzie dłuższy termin odstąpienia od
zakupu i zwrotu towaru.
Unijna dyrektywa została przyjęta w październiku 2011 roku. Ma ona na
celu ujednolicenie praw konsumentów we wszystkich państwach UE. Zmiany
dotyczą głównie sprzedaży w sklepach internetowych.
Nowe regulacje mają wejść w życie za sześć miesięcy, z dniem 13
czerwca 2014 roku. Do tego czasu przedsiębiorcy muszą zmienić zarówno
swoje systemy, jak i regulaminy swoich sklepów, co dla niektórych
sprzedawców może być dość skomplikowane.
– Opóźnienie wdrożenia dyrektywy unijnej dotyczącej e-handlu w Polsce
nie jest jeszcze powodem do dużego niepokoju. Dotychczas zaledwie
cztery kraje zdołały dopełnić obowiązku w terminie – Niemcy, Grecja,
Litwa oraz Cypr. Termin wejścia w życie ustawy adaptującej dyrektywę
jest i tak jednakowy w każdym kraju, tj. 13 czerwca 2014 roku, i nie
będzie zagrożony – mówi dla Retailnet Grzegorz Wójcik, członek zarządu
Izby Gospodarki Elektronicznej.
Na dzień dzisiejszy przepisy unijne nakazują właścicielom firm
umożliwienie konsumentom odstąpienie od umowy i zwrot towaru w co
najmniej 7-dniowym terminie. Polskie prawo jest nieco bardziej korzystne
dla konsumenta, ponieważ daje aż 10 dni na decyzję. Po wprowadzeniu
nowych regulacji w całej Unii obowiązywał będzie termin 14-dniowy. Nowe
przepisy wprowadzają dodatkowe udogodnienie dla konsumentów: w przypadku
odstąpienia od umowy sprzedający będzie zobowiązany do zwrotu całej
kwoty transakcji, łącznie z kosztami wysyłki.
Jeśli przedsiębiorcy nie spełnią obowiązku informacyjnego i nie
podadzą wszystkich danych o kupowanym produkcie, termin na odstąpienie
od zakupu wydłuży się do 12 miesięcy.