W poszukiwaniu gwiazdkowych upominków niemal połowa Polaków uda się
do centrów handlowych. W tym celu polski konsument chętnie odwiedzi
także sklepy internetowe (42 proc. badanych)
Z badań Payback Opinion Poll wynika również, że wzrosła popularność
mniejszych, wyspecjalizowanych sklepów (34 proc.) względem super- i
hipermarketów (26 proc.).
– Przeciętny polski konsument wyda na prezenty mikołajkowe minimum
100 zł. Więcej wydamy na Boże Narodzenie – nawet do 500 zł. Jednak 67
proc. badanych stawi czoła świątecznej gorączce i obierze jakąś
strategię zakupową. W Nowy Rok wejdziemy bez pompy. Kupimy głównie
jedzenie i alkohol, na które przeznaczymy maksymalnie po 100 zł – wynika
z badania.
Wyniki Payback Opinion Poll udowadniają, że zdecydowana większość
Polaków lubi wręczać świąteczne prezenty. Sięgniemy po sprawdzone
pomysły: głównie słodycze (44 proc.), a także książki, filmy, płyty
muzyczne lub gry komputerowe (39 proc.), perfumy lub kosmetyki (38
proc.), odzież, obuwie lub dodatki do stroju (30 proc.) oraz zabawki (28
proc.).
Większość ankietowanych (42 proc.) planuje wydać na prezenty
mikołajkowe powyżej 100 zł. Na zakupy udamy się głównie do centrów
handlowych (51 proc.) lub zrobimy je online (39 proc.). Wzrosło
zainteresowanie sklepami z wyspecjalizowanym asortymentem – w tym roku
odwiedzi je o 10 proc. więcej osób niż w 2012 roku.
71 proc. badanych zamierza utrzymać wydatki związane z organizacją
świąt na poziomie z 2012 roku. Także świąteczny budżet zostanie
podzielony w podobny sposób: Najwięcej pieniędzy przeznaczymy na
produkty spożywcze i prezenty. Stosunkowo najmniej wydamy na choinkę i
świąteczne dekoracje.
Pieniądze na zakupy bożonarodzeniowe niemal 60 proc. ankietowanych
weźmie z bieżącego budżetu domowego. 18 proc. ma oszczędności odłożone
specjalnie na ten cel. 11 proc. ankietowanych, czyli niemal dwa razy
więcej osób niż w ubiegłym roku, wykorzysta bony towarowe otrzymane od
pracodawcy. 4 proc. zapłaci za zakupy kartą kredytową. Także w tym roku
Polacy nie chcą brać pożyczek na święta.
Wyniki badań pokazują, że coraz więcej osób jest przekonanych, że
przygotowanie do świątecznych zakupów pozwoli im zaoszczędzić. Dlatego
67 proc. Polaków przyjmie jakąś taktykę zakupową. W tym roku stawiamy
przede wszystkim na listę, z którą do sklepów uda się 41 proc.
ankietowanych.
Na zakupy z wyprzedzeniem pójdzie 34 proc. konsumentów, którzy w ten
sposób zamierzają rozłożyć wydatki w czasie. Coraz chętniej korzystamy z
benefitów, jakie daje nam uczestnictwo w programach lojalnościowych.
Ponad 1/4 Polaków wykorzysta podczas świątecznych zakupów zebrane
punkty . Za to rzadziej będziemy szukać produktów na wyprzedażach lub w
promocji.
Rośnie odsetek osób preferujących robienie bożonarodzeniowych zakupów
z dużym wyprzedzeniem. Ponad połowa Polaków nabędzie niektóre prezenty
już w listopadzie, a nawet wcześniej (to wzrost o 17 proc. w stosunku do
2012).
W 2013 roku urządzenia elektroniczne nie są już tak upragnionym
prezentem, jak w 2012. Chciałaby je dostać blisko połowa mniej
ankietowanych. Wielu z nas będzie za to wypatrywało pod choinką
biżuterii lub zegarka, książek, filmów, płyt muzycznych lub gier
komputerowych, a także perfum i kosmetyków. Jednak najchętniej
ucieszylibyśmy się z gotówki (18 proc.).
Wybierając prezenty świąteczne, respondenci będą się kierować
kryterium praktyczności upominku (48 proc.) oraz potrzebą obdarowywanych
(33 proc.).
Źródło: retailnet.pl