Z informacji Biblioteki Analiz wynika, że tylko od 1999 r. do 2012 r. liczba księgarń w Polsce zmalała z 2,9 tys. do 2,2 tys. – o ponad 20 proc. W tym samym czasie liczba pracowników w branży zmniejszyła się o 25 proc.
Trudną sytuację w branży może jeszcze pogorszyć projekt rządowego darmowego podręcznika. Sprzedaż podręczników daje około 50 proc. rocznego utargu księgarń.
Stowarzyszenie Księgarzy uważa, że darmowy podręcznik może okazać się gwoździem do trumny dla księgarń w Polsce. Gdy rządowy projekt wejdzie w życie, a rodzice otrzymają rządowy podręcznik, księgarnie wypadną z łańcucha dystrybucji.
Pomysł na dalszy byt księgarni
Wiele księgarni już teraz, by zwiększyć swoje obroty, a przede wszystkim, by cały czas prosperować na rynku poszerza swój asortyment. Dobre gry, zabawki, figurki akcyjne, artykuły papiernicze to teraz obok książek stałe produkty w ofercie księgarni. W związku ze zmniejszeniem sprzedaży książek jest to idealne rozwiązanie na dalszy byt.
Firmy zabawkarskie cały czas poszukują nowych miejsc, które stałyby się
punktem sprzedaży ich produktów, a współpraca z księgarniami idealnie
poszerza ich rynek zbytu. Już kilka lat temu, dochodziły do nas sygnały z
rynku, że księgarnie otwierają się na sprzedaż puzzli czy gier. W tym
momencie w księgarni znajdziemy również tradycyjne zabawki, a firmy coraz bardziej chwalą obroty, które generują właśnie księgarnie.
Księgarnia sobie radzi
W wydaniu grudniowym „Świata Zabawek” pisaliśmy o księgarni w podwarszawskich Ząbkach, która bardzo dobrze sobie radzi ze sprzedażą zarówno książek, jak i zabawek, mimo, że w okolicy ma dużą konkurencję w postaci sklepów z zabawkami, dyskontów czy hipermarketów.
Jaki jest złoty środek na walkę z konkurencją i przyciągnięcie klienta do swojego sklepu czy księgarni?
Przede wszystkim nowości produktowe, których nie może zabraknąć w żadnym sklepie oraz wykwalifikowani pracowni, którzy są w stanie dobrać odpowiedni produkt dla swojego klienta. Zawsze jak odwiedzam księgarnię „Na Orlej” widzę uśmiechnięte ekspedientki, które chętnie doradzają, opowiadają o poszczególnych produktach czy polecają nowości, dzięki czemu klienci nigdy nie wychodzą z pustymi rękami. Ważna jest również witryna sklepowa, przed którą przystają dzieci, by móc zobaczyć nowe propozycje książek czy nowości w zabawkach. Wszystkie te cechy składają się na dobre funkcjonowanie nie tylko księgarni lecz również każdego sklepu z zabawkami.
Cóż robić?
Właściciele księgarni powinni zwrócić uwagę na potencjał jaki tkwi w zabawce i otworzyć się na ten asortyment, natomiast producenci i dystrybutorzy zabawek powinni docenić księgarnię jako nowy rynek zbytu swoich produktów.
AP
Zdj. dreamstime
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.