Zabawki Papier Książki
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Zabawki Papier Książki
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home TRENDY i BIZNES Raporty i badania

Czego nie wolno we franczyzie

21 maja 2014
w Raporty i badania
Reading Time:2 mins read
A A
Czego nie wolno we franczyzie

Franczyzodawca nie może narzucać swoim partnerom handlowym
sztywnych i minimalnych cen towarów. Taką praktykę stosowała spółka
Sfinks Polska w sieciach restauracji Sphinx. Na przedsiębiorcę została
nałożona kara w wysokości ponad 464 tys. zł

Umowy franczyzowe są jedną z form współpracy pomiędzy przedsiębiorcami.
W zamian za świadczenie finansowe jedna ze stron otrzymuje prawo do
korzystania m.in. z nazwy handlowej drugiej, jej znaku towarowego lub
usługowego, metod prowadzenia działalności gospodarczej czy wiedzy
technicznej. Franczyzodawca może udzielać swojemu kontrahentowi
instrukcji działania, jednak franczyzobiorcy działają na własny rachunek
i ryzyko. Oznacza to, że zabronione jest narzucanie im sztywnych lub
minimalnych cen odsprzedaży produktów, podobnie jak w przypadku innych
wertykalnych porozumień pomiędzy podmiotami gospodarczymi. Takie
praktyki uznawane są za jedne z najcięższych naruszeń prawa konkurencji.
Negatywne konsekwencje niedozwolonych porozumień zawieranych przez
przedsiębiorców mają wpływ na zachowania konkurentów oraz sytuację
konsumentów – przede wszystkim na utratę dostępu do ofert zróżnicowanych
pod względem cen.

W grudniu 2012 r. Prezes UOKiK wszczęła postępowanie, w którym
przeanalizowane zostały umowy stosowane przez spółkę Sfinks Polska oraz
zasady, na podstawie których działa zarządzana przez nią sieć
restauracji Sphinx. Pod tą marką działa 91 placówek, z czego 46 to
restauracje franczyzowe, prowadzone przez niezależnych przedsiębiorców.
Przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka zobowiązuje franczyzobiorców do stosowania sztywnych cen sprzedaży produktów w sieci restauracji Sphinx. Nie
mogą oni również stosować akcji promocyjnych bez uprzedniej zgody
Sfinks Polska. Porozumienie trwa nieprzerwanie od 2000 r. W tym czasie
przedsiębiorcy nie mogli stosować innych cen niż ustalone ze spółką
Sfinks Polska. Za złamanie zasad porozumienia groziły kary umowne, a
nawet możliwość rozwiązania umowy.

Skutki porozumienia są odczuwalne również przez konsumentów, którym
ograniczono możliwość zakupu w restauracjach sieci Sphinx po cenach
niższych niż odgórnie narzucone.

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencje grozi kara
finansowa w maksymalnej wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w
roku poprzedzającym wydanie decyzji. Za zawarcie porozumienia
ograniczającego konkurencję na spółkę Sfinks Polska została nałożona kara finansowa w wysokości 464 228,92 zł.
Prezes Urzędu nakazała również zaprzestania stosowania niedozwolonej
praktyki. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej możliwość
odwołania do sądu.

Decyzja UOKiK dotycząca ustalania cen w umowach franczyzowych
jest jedną z niewielu wydanych dotychczas przez europejskie organy
antymonopolowe
. Warto jednak podkreślić, że nie oznacza ona
zakwestionowania takiej formy współpracy pomiędzy przedsiębiorcami,
która  jest dozwolona, jednak zgodnie z prawem antymonopolowym podmioty
gospodarcze prowadzące działalność na własny rachunek powinny mieć
swobodę w samodzielnym kształtowaniu polityki cenowej. Dlatego też
franczyzodawcy nie mogą ustalać stawek minimalnych i sztywnych, jakie
mogą stosować ich partnerzy handlowi. Zgodne z prawem jest natomiast
rekomendowanie określonych  cen, pod warunkiem, że nie są one wiążące
dla franczyzobiorcy. Dozwolone jest również ustalenie maksymalnych
stawek, o ile sprzedawca może bez konsekwencji  oferować konsumentom
tańsze produkty lub usługi.

Źródło:UOKiK

PowiązaneWpisy

Biznes na Plusie 2025 – Twoja szansa na sukces w sezonie świątecznym
Raporty i badania

Biznes na Plusie 2025 – Twoja szansa na sukces w sezonie świątecznym

5 miesięcy temu

Zobacz premiery na Gwiazdkę 2025 jako pierwszy!Tylko u nas –...

Więcej
Lojalny jak polski klient. Jak sklepy budują więź z kupującym
Raporty i badania

Lojalny jak polski klient. Jak sklepy budują więź z kupującym

5 miesięcy temu

Z badania EY Future Consumer Index wynika, że aż 45%...

Więcej
Następny
Kids&Shop 2/2014

Kids&Shop 2/2014

Ostatnie wpisy

Mapa zmian 2026: Prawo, rynek, konsument – Biznes na Plusie ONLINE

Mapa zmian 2026: Prawo, rynek, konsument – Biznes na Plusie ONLINE

8 października 2025

W 2026 roku branżę czeka fala zmian, jakiej jeszcze nie było.Nowe przepisy unijne i krajowe zmienią sposób, w jaki działają...

Razem przy planszy – razem w emocjach

Razem przy planszy – razem w emocjach

6 października 2025

Kampania z okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego i Dnia Gier Planszowych10 października 2025 r. Organizatorzy: Komitet Ochrony Praw Dziecka i...

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 10/2025

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 10/2025

1 października 2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI Rynek marketplace’ów w Polsce rośnie w siłę – s. 6Zmiany w akcjonariacie i zarządzie AB S.A. –...

TM TOYS powalczy z Labubu

TM TOYS powalczy z Labubu

30 września 2025

TM TOYS zaprezentowało na targach w Ateneum nową linię pluszaków w sekretnych pudełkach - KIMMON. TM Toys rozszerza ofertę o...

Kategorie

  • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
  • Bez kategorii
  • Biblioteka wydań
  • Gry – newsy i zapowiedzi
  • Gry – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
  • Książki – newsy i zapowiedzi
  • Książki – nowości i rekomendacje
  • Licencje – newsy i zapowiedzi
  • MAGAZYN ZPK
  • Newsy z rynku handlowego
  • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • Perełki 2019
  • Perełki 2020
  • Perełki 2021
  • Perełki 2021 – Gwiazdka – nominacje
  • Perełki 2022
  • Perełki 2022 – nominacje
  • Perełki 2022 – Gwiazdka – nominacje
  • Perełki 2023
  • Perełki 2023 Wiosna/Lato – nominacje
  • Porady
  • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • Raporty i badania
  • TRENDY i BIZNES
  • Videocasty ZPK
  • Webinary ZPK
  • Wydarzenia
  • Zabawki – newsy i zapowiedzi
  • Zabawki – nowości i rekomendacje

Współpracujemy

Nawigacja

  • Strona główna
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Strony partnerskie

W numerze

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 10/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 10/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI Rynek marketplace’ów w Polsce rośnie w siłę – s. 6Zmiany w akcjonariacie i zarządzie AB S.A. – ...

1 października 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 9/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 9/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI Co trzeci rodzic skompletuje wyprawkę z pomocą AI – 6SMYK kontynuuje ekspansję międzynarodową – 6Targi zabawek EURO-TRADE ...

3 września 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 7-8/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 7-8/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI Już połowa konsumentów jednocześnie robi zakupy online i offline – 6Super Siódemka wraca na rynek – 8BIZNES ...

9 sierpnia 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 4/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 4/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI 6 ‣ Rada i parlament porozumiały się w sprawie przepisów o bezpieczniejszych zabawkach7 ‣ PM SHOWCASE DAY ...

22 kwietnia 2025

© 2025 zpkinfo.pl, ul. Ku Wiśle 7, 00-707 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@zpkinfo.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep

© 2025 zpkinfo.pl, ul. Ku Wiśle 7, 00-707 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@zpkinfo.pl

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

Zabawki Papier Książki
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.

Ciasteczka stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!

Polityka prywatności

Więcej informacji o naszej Polityce prywatności