W ciągu ostatnich
kilku lat można zauważyć coraz większe zainteresowanie uruchomieniem platformy
B2B działającej w środowisku internetowym.
Z czego to wynika? Powodów jest co
najmniej kilka. Po pierwsze, platformy B2B powoli stają się standardem w
relacjach pomiędzy firmami, a klienci zaczynają dostrzegać realne korzyści z
nich płynące. Po drugie, funkcjonalność indywidualnie wdrażanych platform
sprawia, że możliwe jest maksymalne odwzorowanie procesów biznesowych. Istotne
są również atrakcyjne formy finansowania wdrożenia, takie jak fundusze unijne
(PO IG 8.2), leasing oprogramowania czy też kredyt technologiczny.
Jako firma, która od wielu lat zajmuje się realizacją
dedykowanych platform B2B, możemy też wymienić najczęstsze obawy, które czasami
wręcz blokują możliwość rozpoczęcia takiego wdrożenia w firmie.
Są to:
„Nie uda nam się to
wdrożenie”
Większość średnich i dużych firm ma za sobą co najmniej
kilka wdrożeń systemów informatycznych. Niektóre z nich zakończyły się
niepowodzeniem. Stąd często od początku występuje obawa (czasami bardzo silna),
że wdrożenie platformy B2B również tak się zakończy. Dobra firma wdrożeniowa
jest w stanie przekonać klienta konkretnymi argumentami, że tak się nie stanie.
„Nikt z tego nie
będzie korzystał”
Jeżeli zdecydujemy się na indywidualne wdrożenie, przed
którym nastąpi wnikliwa i rzetelna analiza poprzedzająca rozpoczęcie projektu,
to ryzyko tego, że nikt z platformy nie będzie korzystał, zmniejsza się niemal
do zera.
„To dużo kosztuje”
W tym przypadku najlepiej rozmawiać o konkretach. Pomóc może
przeprowadzenie analizy flow & drip (stosunek kosztów do korzyści), o
której mowa w dalszej części artykułu.
Ponadto należy pamiętać o trzech w tym roku naborach 8.2,
możliwości leasingu, kredytu technologicznego, o czym piszemy poniżej. Warto
zwrócić uwagę, że wdrożenie platformy B2B jest zazwyczaj kilkakrotnie mniejszą
inwestycją niż wdrożenie systemu ERP.
Skuteczne uruchomienie i funkcjonowanie platformy B2B uzależnione
jest od kilku elementów, które muszą wystąpić od momentu pomysłu do zakończenia
realizacji i późniejszego rozwoju. Chciałbym podkreślić, że mówiąc o
uruchomieniu i funkcjonowaniu platformy B2B, mam na myśli nie tylko jej
techniczne, poprawne i zgodne z założeniami działanie, ale również efektywne
działanie biznesowe.
Zanim jednak opiszę wdrożenie krok po kroku, warto
zastanowić się, jakie korzyści biznesowe z takiego procesu można osiągnąć.
Wśród nich warto wymienić takie, jak:
-automatyzacja procesów biznesowych (np. skrócenie czasu
przyjmowania zamówienia, automatyczna zmiana statusu, księgowanie wpłat,
bieżące informacje o stanach magazynowych);
– transparentność pracy działów zakupowych;
– możliwość wprowadzenia segmentacji klientów;
– zwiększenie przychodów (np. poprzez zwiększenie koszyka
zakupowego, dzięki zaawansowanym mechanizmom promocyjnym i lojalnościowym).
Więcej na ten temat w najnowszym wydaniu „Świata Zabawek”, tj. 4/2012 r.