W
Polsce 10, na Ukrainie 14 dni – tyle mamy czasu na zwrot rzeczy, która
po prostu nam się nie podoba, a kupiliśmy ją w sklepie internetowym. W
obu krajach przedsiębiorcy mają określone obowiązki informacyjne.
Przypominają o nich organizacje chroniące konsumentów w Polsce i na
Ukrainie
186 dni pozostało do pierwszego gwizdka
rozpoczynającego rozgrywki Euro 2012. Po losowaniu grup finałowych
każdy kibic wie, w którym mieście zagra jego reprezentacja. Może już
zacząć rezerwować miejsce w pociągu, samolocie, pokój w hotelu. Wielu z
nich zrobi to przez Internet. Jakie mamy prawa kupując od polskich czy
ukraińskich sprzedawców?Informują o tym UOKiK i Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse.
Rezerwacja hotelu, miejsca w samolocie przez internet
Jeżeli wybierasz się na mecz w Polsce
czy na Ukrainę i rezerwujesz on-line miejsce w hotelu, czy przelot
samolotem, zmieniając zdanie nie w każdym przypadku będziesz mógł
liczyć na zwrot pieniędzy. W przeciwieństwie do zakupu produktów przez
Internet – o tym, czy i ile będzie kosztowało anulowanie rezerwacji
decyduje przedsiębiorca. Przyjęcie zwrotu biletów samolotowych czy anulowanie rezerwacji i odzyskanie pieniędzy w hotelu zależy tylko od jego dobrej woli.
Zanim wybierzesz hotel, sprawdź dokładnie lokalizację, cenę,
wyposażenie pokoju i kategorię. Zapytaj, czy trzeba zapłacić dodatkowe
koszty (np. za klimatyzację), ile wynosi zaliczka i jaką opcję
płatności preferuje sprzedawca. Zawsze żądaj pisemnego potwierdzenia
rezerwacji.
Kategoria hotelu
W Polsce i na Ukrainie gwiazdki *
oznaczają kategorię hotelu. Najniższa – jedna, najwyższa – sześć.
Różnią się ceną, wyposażeniem, lokalizacją. Oprócz tego nocować można w
motelach, pensjonatach czy miejscach oferowanych przez osoby prywatne.
Uwaga: zanim zamówisz hotel, sprawdź opinie na forach internetowych,
portalach oferujących wypoczynek itp. Jeżeli po przybyciu na miejsce
okaże się, że pokój nie jest taki, jak na zdjęciach, czy zgodny z
zapewnieniami obsługi, masz prawo do reklamacji. Składaj ją od razu, na
piśmie kierownikowi obiektu. Problemem, który możesz spotkać jest
bariera językowa – może się zdarzyć, że w mniejszych obiektach
właściciele nie będą mówić po angielsku. Pamiętaj, że nie możesz
reklamować niezgodnego z umową pokoju, gdy korzystasz z oferty innego
konsumenta – np. wynajmiesz kwaterę prywatną w domu czy bloku. Możesz
składać reklamację, gdy rezerwujesz miejsce w obiekcie, który prowadzi
przedsiębiorca – osoba prowadząca działalność gospodarczą. Przed
rezerwacją, upewnij się czy nocleg oferuje konsument czy przedsiębiorca.
Zanim zamówisz – sprawdź
Na witrynach sklepów internetowych
ukraińskich i polskich musisz znaleźć obowiązkowe informacje przede
wszystkim o: imieniu i nazwisku, danych teleadresowych (jest to
szczególnie ważne, ponieważ wtedy wiesz, z kim się kontaktować w razie
reklamacji albo zwrotu towaru), sposobie składania reklamacji i
zwrotów. Ponadto, każdy sprzedawca musi rzetelnie informować o cenie
oferowanego produktu, doliczając koszty dostawy. Pamiętaj – podane ceny
muszą być cenami brutto, czyli zawierającymi podatek VAT (w Polsce – 23
proc., na Ukrainie – 20 proc.). Wszystkie te dane muszą zostać
potwierdzone konsumentowi na piśmie (dodatkowo na Ukrainie mailowo)
najpóźniej w chwili złożenia zamówienia. Jeżeli sprzedawca nie podaje
żadnych informacji o sobie, nie wiesz, jak się z nim skontaktować,
zastanów się, czy chcesz skorzystać z jego usług.
Zakupy produktów w sieci – zwroty
Na rezygnację z produktu
kupionego przez Internet, który po prostu ci się nie podoba masz: 10
dni, jeżeli kupujesz od polskiego sprzedawcy, 14 dni – od ukraińskiego.
Odsyłasz produkt wraz z informacją o tym, że odstępujesz od umowy
kupna-sprzedaży. Najlepiej zrobić to listem poleconym za zwrotnym
poleceniem odbioru lub za pośrednictwem kuriera.
Czas na zrezygnowanie z zakupów może
być dłuższy. Dotyczy to sytuacji, w których sklep nie potwierdził
wymaganych przez prawo danych (np. brak adresu, ostatecznej ceny).
Wtedy na rezygnację z kontraktu masz trzy miesiące (Polska), 90 dni
(Ukraina).
Pamiętaj! Zrezygnować z zakupów w Internecie możesz tylko wtedy, gdy kupujesz od przedsiębiorcy.
Jeżeli korzystasz z oferty innego konsumenta – to on decyduje, czy
przyjmie zwrot. W sytuacji, gdy dostaniesz rzecz bezwartościową, której
nie zamawiałeś – powinieneś sprawę zgłosić na policję, ponieważ
najprawdopodobniej możesz mieć do czynienia z oszustem.
Płatność
Pisaliśmy o tym, że nie w każdym stacjonarnym sklepie można
płacić kartą ze względu na koszty, które ponoszą sprzedawcy. Podobnie
dzieje się z zakupami w sieci na Ukrainie – sprzedawcy rzadko oferują
płatności przelewem. Może się okazać, że jedyną formą płatności będzie
opcja przy dostawie. Wynika to z tego, że kupując sprzęt w zwykłym
sklepie na Ukrainie trzeba podpisać kartę gwarancyjną lub inny dowód
zakupu (np. paragon) przy odbiorze. W przypadku e-zakupów taką
możliwość zapewnia opcja z płatnością przy dostawie. Polscy
e-sprzedawcy proponują płatność przy obiorze jako jedną z metod zapłaty
za towar – obok przelewu, karty kredytowej. Zanim wybierzesz, sprawdź
koszty manipulacyjne zagranicznego przelewu, kurs waluty po jakim
przelicza bank wartość zamówienia, upewnij się po jakim czasie
pieniądze trafią na jego konto.
Bilety na mecz w sieci
Jednocześnie przestrzegamy przed
zakupem biletów na aukcjach internetowych, które są oferowane jako
bezpłatny dodatek np. do kapelusza, breloczka, szalika lub gratis, pod
warunkiem, że konsument poniesie wysokie koszty wysyłki. Każdy kibic
powinien pamiętać o tym, że zgodnie z polskim prawem odsprzedaż biletów
z zyskiem jest wykroczeniem, za które grozi kara grzywny. Bilet
odsprzedać można na specjalnej platformie organizatora rozgrywek.
Gdzie po pomoc?
W przypadku problemów związanych z
odrzuceniem reklamacji przez lokalnego sprzedawcę, kłopotów ze
znajomością polskiego czy ukraińskiego prawa konsumenckiego, możesz
liczyć na pomoc:
W Polsce: rzeczników konsumentów,
organizacji konsumenckich, możesz także zadzwonić pod bezpłatny numer
infolinii konsumenckiej, pod którym udzielane są bezpłatne porady
prawne 800 007 707 (infolinia dostępna z telefonów
stacjonarnych oraz komórkowych z terytorium Polski, od poniedziałku do
piątku od godziny 9:00 do 17:00). W czasie rozgrywek piłkarskich
obsługa zapewniona będzie także w języku angielskim. Porad udziela
także Europejskie Centrum Konsumenckie.
Na Ukrainie: Ukraińskiej Federacji Wszystkich Konsumentów Pulse (pracownicy posługują się także językiem angielskim), regionalnych urzędów konsumenckich.
UOKiK oraz Ukraińska Federacja
Wszystkich Konsumentów Pulse aż do pierwszego meczu będą przypominać o
prawach kibiców-konsumentów. O tym, jak reklamować usługi nierzetelnego
przewodnika, na co uważać wypożyczając samochód, korzystając z taksówek
– opowiemy już wkrótce.
Dodatkowe informacje dla mediów – Polska:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Dodatkowe informacje dla mediów – Ukraina:
Nataliia Borodachova
Wicepreses ds. Współpracy z Zagranicą
Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse
Ul. Miljutenko 6a, 02-156 Kijów
Tel./Fax: (+38 044) 51 39 936
E-mail: ucf_pulse@ukr.net
www.consumerinfo.org.ua
Źródło: UOKiK