Zabawki Papier Książki
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Zabawki Papier Książki
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home GRY Gry – nowości i rekomendacje

Gwiazdkowe marzenia dawniej i dziś – SMYK prezentuje wyniki badania podobieństw i różnic w przeżywaniu świąt przez rodziców i ich dzieci

23 listopada 2015
w Gry – nowości i rekomendacje, Zabawki – newsy i zapowiedzi, Zabawki – nowości i rekomendacje
Reading Time:5 mins read
A A
Gwiazdkowe marzenia dawniej i dziś   – SMYK prezentuje wyniki badania podobieństw i różnic  w przeżywaniu świąt przez rodziców i ich dzieci

SMYK, największa w Polsce sieć sklepów dla dzieci, w których spełniają się dziecięce marzenia kolejnych pokoleń Polaków, zachęca do rozpoczęcia sezonu świątecznego od przywołania wspomnień.
W zleconym przez firmę badaniu porównane zostały towarzyszące świętom emocje i marzenia dzieci oraz ich rodziców z czasów dzieciństwa.

Badanie „Dziecko jest w każdym z nas. Prezenty, zwyczaje gwiazdkowe i marzenia dzieci dziś oraz ich rodziców w przeszłości”* zostało zrealizowane na zlecenie SMYKA przez TNS Polska na reprezentatywnej próbie polskich rodziców mających dzieci w wieku 3-14 lat.

– Na przeprowadzenie badania wśród rodziców tuż przed sezonem świątecznym zdecydowaliśmy się już po raz kolejny – mówi Magdalena Dąbska, Dyrektor Marketingu i PR sieci sklepów SMYK. Tym razem podjęliśmy jednak próbę zbudowania swego rodzaju mostu między pokoleniami, pytając o świąteczne marzenia, zwyczaje panujące w domach oraz preferencje prezentowe zarówno
w odniesieniu do dzieci, jak i samych rodziców. Ciekawi byliśmy, na ile są one zbieżne, na ile różne i czy rodzice podejmując decyzje zakupowe dziś kierują się emocjami zapamiętanymi z przeszłości. Wyniki z jednej strony potwierdziły nasze oczekiwania, z drugiej natomiast – zaskoczyły. Mamy nadzieję, że skłoni to do przemyśleń całe rodziny i pomoże im w jeszcze pełniejszym wspólnym przeżywaniu magicznego czasu Świąt Bożego Narodzenia.

Hurra! Święta tuż, tuż

Mimo, że przed Świętami dość powszechne jest narzekanie na poprzedzającą je gonitwę, to tylko 27% rodziców przyznaje, że tego etapu faktycznie nie lubi. Zdecydowana większość (70%) twierdzi, że przyjemność sprawia im zarówno celebrowanie Świąt, jak i sama przedświąteczna „gorączka”, choć równocześnie przyznają, że w dzieciństwie oczekiwanie było dla nich znacznie bardziej emocjonujące (88%). Ich zdaniem niewiele się w tej kwestii zmieniło: dzieci
i dziś z niecierpliwością wyczekują Świąt (96%) i tylko 16%
z nich, głównie chłopcy, nie lubi okresu przygotowań (co piąty chłopiec i co dziesiąta dziewczynka). W ponad połowie badanych rodzin już przedszkolaki włączane są w przygotowywanie świątecznych ozdób i prezentów. Dzieci zazwyczaj wykonują je własnoręcznie (42%).

– Tradycje rodzinne pomagają dziecku wejść w świat społeczny, dlatego dzieci aktywnie, z prawdziwą przyjemnością stają się uczestnikami życia rodzinnego.
–
wyjaśnia dr Magdalena Śniegulska, psycholog dziecięcy współpracujący z siecią SMYK. Te wspólne przygotowania uczą odczuwania radości z bycia razem,
a także rozwijania umiejętności współpracy i współdziałania. W ten sposób pokazujemy dziecku, że nasza rodzina jest ważna – ma swoje tradycje, zwyczaje i historię. Że wszyscy coś robimy na jej rzecz. To ważny element tworzenia tożsamości.

Czy daleko pada jabłko od jabłoni?

Rodzice zgodnie twierdzą, że w czasach dzieciństwa dostawali mniej prezentów, niż obecnie ich dzieci (93%). Przyznają też, że bardziej potrafili się z nich cieszyć (91%). Prezenty były wówczas bardziej praktyczne i użytkowe, m.in.: ubrania czy sprzęt sportowy (80%), a mniejszy dostęp do zabawek sprawiał, że dzieci były bardziej kreatywne w organizowaniu zabaw i tworzeniu „zabawek” z niemal niczego (90%). Jednocześnie większość rodziców jest przekonana, że w tamtych czasach dzieciństwo było bardziej beztroskie (66%), pomimo większej niż obecnie liczby obowiązków domowych spoczywających na dzieciach (81%). Mimo tych różnic w postrzeganiu dzieciństwa własnego i swoich dzieci niemal połowa badanych (48%) uważa, że ich dzieci są tak samo szczęśliwe, jak oni kiedyś.

Marzenia dzieci wczoraj i dziś

58% badanych rodziców przyznaje, że ich dziecięce marzenia z przeszłości zostały spełnione. Najczęściej marzyli wówczas o prezentach materialnych, takich jak zabawki (25%), wśród których prym wiodły wśród dziewczynek lalki (60%), a wśród chłopców – różnego typu pojazdy, najczęściej: auta i kolejki (28%). Ponadto dzieci lat 70-80 marzyły o sprzęcie sportowym (14%), a także o wchodzącym powoli na rynek sprzęcie elektronicznym (6%). Rzadko kiedy ich marzenia dotyczyły wówczas sfery niematerialnej, która dziś zajmuje ważne miejsce na liście życzeń dzieci.

W grupie rodziców biorących udział w badaniu 57% stwierdziło, że zna marzenia swoich pociech i w większości albo już je spełniło, albo planuje spełnić je w najbliższej przyszłości, uznając je za możliwe do realizacji (77%). Takiej odpowiedzi udzielali najczęściej trzydziestolatkowie, posiadający jedno dziecko, a także osoby o najwyższych dochodach wśród badanych gospodarstw domowych.

– Pamiętajmy, że jednym z zadań rodziców jest kształtowanie potrzeb dzieci, a więc i ich marzeń – tłumaczy dr Magdalena Śniegulska, psycholog dziecięcy współpracujący z siecią SMYK. Mamy wpływ na to, czego pragną nasze pociechy. Równocześnie, wyniki pokazują, że te dziecięce marzenia są bardzo ważne – większość dorosłych pamięta swoje, z dzieciństwa. W prezentach ważne jest też nie tylko ich otrzymywanie. Rozmawiajmy z dzieckiem o podarkach i prezentach, o symbolice gestu obdarowania drugiego człowieka, o konieczności docenienia wysiłku przygotowania prezentu, o tym jak czerpać przyjemność z dawania i zadowolenia obdarowanego. A za słowami niech idą czyny – pokazujmy jak cieszyć się z drobiazgów, miłych gestów, kwiatków, rysunków, listów. Jeśli chcemy, aby nasze dziecko okazywało radość z otrzymanego prezentu nauczmy je tego!

Zdaniem rodziców pokolenie urodzone po 2000 r. marzy przede wszystkim o sprzęcie elektronicznym (21%) i zabawkach (16%). Na liście życzeń
w przypadku dziewczynek niezmiennie najwyższe pozycje zajmują lalki – 47%, zabawki zręcznościowe – 16% oraz figurki zwierząt – 11%, a w przypadku chłopców zestawy klocków i pojazdy – po 33%. O ogromnej popularności głównych kategorii prezentowych decydują przedstawiciele krańcowych grup wiekowych: najmłodsze dzieci (3-4 lata) preferują zabawki – 59%, natomiast najstarsze dzieci (12-14 lat) pragną przede wszystkim dostać sprzęt elektroniczny – 50%. Moment przełomowy, kiedy to zainteresowania dzieci przenoszą się na elektronikę, ma miejsce ok. 7-8 roku życia.

Nowością są marzenia o prezentach niematerialnych, do których należą: przyjaciel w postaci domowego zwierzątka (12%) oraz czas spędzony z rodzicami podczas podróży (12%).

Publikując wyniki badania sieć SMYK otwiera sezon świąteczny w swoich sklepach. – Nasza bożonarodzeniowa oferta jest niezwykle szeroka i dostosowana do potrzeb dzieci w różnym wieku, zarówno jeśli chodzi o wymarzone zabawki, takie jak: lalki, klocki i pojazdy, jak i elektroniczne akcesoria. Polecamy także zwierzęce figurki, pluszowe misie oraz interaktywne zabawki w kształcie zwierząt – to dobra alternatywa dla żywego zwierzątka, która nie dość, że pobudzi dziecięcą wyobraźnię, to jeszcze będzie dobrą lekcją odpowiedzialności i troski
o innych
– mówi na koniec Magdalena Dąbska.

***

*Badanie pt: „Dziecko jest w każdym z nas. Prezenty, zwyczaje gwiazdkowe i marzenia dzieci dziś oraz ich rodziców w przeszłości” zostało zrealizowane przez TNS Polska na zlecenie firmy SMYK
w październiku 2015 r. na próbie 500 rodziców i opiekunów dzieci w wieku 3-14 lat. Badanie przeprowadzono metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI).

Tagi: smyk

PowiązaneWpisy

Monster High wkracza do świata Playmobil!
Zabawki – newsy i zapowiedzi

Monster High wkracza do świata Playmobil!

4 dni temu

Jesienią 2025 roku w Europie, na Bliskim Wschodzie i w...

Więcej
LEGO i Gabby’s Dollhouse razem na wielkim ekranie i w klockowej odsłonie!
Zabawki – newsy i zapowiedzi

LEGO i Gabby’s Dollhouse razem na wielkim ekranie i w klockowej odsłonie!

5 dni temu

Fani Gabby i jej futrzanych przyjaciół mogą zacierać ręce –...

Więcej
Następny

Lalka Elsa Sing Along firmy Jakks Pacific w reklamie telewizyjnej

Ostatnie wpisy

Monster High wkracza do świata Playmobil!

Monster High wkracza do świata Playmobil!

3 czerwca 2025

Jesienią 2025 roku w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA) zadebiutują zestawy Playmobil inspirowane marką Monster High™. Kultowe...

LEGO i Gabby’s Dollhouse razem na wielkim ekranie i w klockowej odsłonie!

LEGO i Gabby’s Dollhouse razem na wielkim ekranie i w klockowej odsłonie!

2 czerwca 2025

Fani Gabby i jej futrzanych przyjaciół mogą zacierać ręce – nadchodzą nowe zestawy LEGO® inspirowane filmem „Gabby’s Dollhouse: The Movie”!...

Kaufland w świecie Minecraft – kolejny krok w kierunku generacji Z

Kaufland w świecie Minecraft – kolejny krok w kierunku generacji Z

1 czerwca 2025

Kaufland uruchomił własny, wirtualny świat w grze Minecraft, łącząc rozrywkę i zakupy w nowatorski sposób. Projekt skierowany m.in. do pokolenia...

Targi Stationery & Paper Expo 2025: Nowe perspektywy dla branży papierniczej i biurowej w Arabii Saudyjskiej

Targi Stationery & Paper Expo 2025: Nowe perspektywy dla branży papierniczej i biurowej w Arabii Saudyjskiej

31 maja 2025

W dniach 16–18 września 2025 roku w Riyadh Front Exhibition & Conference Center odbędzie się Stationery & Paper Expo –...

Kategorie

  • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
  • Bez kategorii
  • Biblioteka wydań
  • Gry – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
  • Książki – newsy i zapowiedzi
  • Książki – nowości i rekomendacje
  • Licencje – newsy i zapowiedzi
  • MAGAZYN ZPK
  • Newsy z rynku handlowego
  • Perełki 2019
  • Perełki 2020
  • Perełki 2021
  • Perełki 2021 – Gwiazdka – nominacje
  • Perełki 2022
  • Perełki 2022 – nominacje
  • Perełki 2022 – Gwiazdka – nominacje
  • Perełki 2023
  • Perełki 2023 Wiosna/Lato – nominacje
  • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • Raporty i badania
  • TRENDY i BIZNES
  • Zabawki – newsy i zapowiedzi
  • Zabawki – nowości i rekomendacje

Współpracujemy

Nawigacja

  • Strona główna
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Strony partnerskie

W numerze

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 4/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 4/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI 6 ‣ Rada i parlament porozumiały się w sprawie przepisów o bezpieczniejszych zabawkach7 ‣ PM SHOWCASE DAY ...

22 kwietnia 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 3/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 3/2025

Spis treści: WIADOMOŚCI Biedronka rozpoczyna działalność na Słowacji – s. 6TikTok Shop zyskuje na popularności – s. 6Noski Noski – ...

17 marca 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 2/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 2/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI Wpływ nowych ceł na rynek zabawek w USA – 6Indie walczą o pozycję lidera w branży zabawek ...

17 lutego 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 1/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 1/2025

Spis treści: WIADOMOŚCI Lojalny jak polski konsument – 6EUDR: Europejskie Rozporządzenie o Wylesianiu EUDR odroczone o rok – 8E-commerce 2025 ...

26 stycznia 2025

© 2025 zpkinfo.pl, ul. Ku Wiśle 7, 00-707 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@zpkinfo.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep

© 2025 zpkinfo.pl, ul. Ku Wiśle 7, 00-707 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@zpkinfo.pl

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

Zabawki Papier Książki
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.

Ciasteczka stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!

Polityka prywatności

Więcej informacji o naszej Polityce prywatności