W poniedziałek, 26 listopada
startuje kampania społeczna „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim
podpiszesz”. Celem akcji jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na ryzyka
związane z zawieraniem umów finansowych, w tym przede wszystkim z
zaciąganiem wysoko oprocentowanych krótkoterminowych pożyczek, tzw.
„chwilówek”, oraz z korzystaniem z usług finansowych, które nie
podlegają szczególnemu nadzorowi państwa.
Akcja społeczna jest współorganizowana
przez siedem instytucji publicznych: Bankowy Fundusz Gwarancyjny,
Komisję Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo
Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski, Policję oraz Urząd Ochrony
Konkurencji
i Konsumentów.
Wszyscy obywatele powinni zdawać sobie
sprawę z zagrożeń płynących z niefrasobliwego zawierania umów
pożyczkowych i mieć wiedzę umożliwiającą dokonanie rzetelnej oceny
takich ofert. Zbliżający się okres przedświąteczny to czas szczególnie
agresywnej kampanii reklamowej zachęcającej do korzystania z szybkich
pożyczek (na dowód, bez zabezpieczeń). Klienci firm oferujących tego
typu usługi finansowe są często nieświadomi, że rzeczywiste roczne
oprocentowanie „łatwych pieniędzy” może sięgać nawet kilkudziesięciu
tysięcy procent. Potencjalni pożyczkobiorcy ulegają pokusie zdobycia
„szybkiej gotówki” nie zdając sobie sprawy z konsekwencji wynikających
z podpisania pozornie prostej umowy pożyczkowej, co w skrajnych
przypadkach może doprowadzić nawet do utraty dorobku życia.
„Z badań przeprowadzonych na zlecenie
UOKiK w tym roku wynika, że 20 proc. konsumentów w ogóle nie czyta
umowy pożyczki przed jej podpisaniem. Brak wiedzy o przysługujących
prawach i nieznajomość warunków, na jakich będzie spłacane zadłużenie,
mogą narazić słabszych uczestników rynku na poważne konsekwencje
finansowe. Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z
innymi instytucjami zaangażowanymi w kampanię, będzie zachęcał
konsumentów do uważnego czytania warunków zawieranych umów oraz
sprawdzenia kontrahenta, z którego usług korzystają. Liczymy, że dzięki
tym wspólnym działaniom konsumenci będą podejmować świadome i najlepsze
dla siebie decyzje w sprawach finansowych” – mówi Małgorzata
Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Z bohaterami kampanii może
zidentyfikować się prawie każdy. Przykładem jest pani Krystyna, która
zastanawiała się nad zaciągnięciem pożyczki na Święta Bożego Narodzenia
w wysokości czterech tysięcy złotych. Ostatecznie się na nią nie
zdecyduje, ale na stronie internetowej kampanii będzie można śledzić, jak każdego dnia zwiększałby się jej dług, a wraz z nim stres i frustracja.
Za pośrednictwem tej witryny będzie
można również zapoznać się z podstawowymi informacjami dotyczącymi
bezpieczeństwa na rynku finansowym, poznać cztery zasady bezpiecznego
zaciągania pożyczek, użyć kalkulatorów finansowych, dowiedzieć się jak
niebezpieczne kruczki prawne są stosowane w umowach oraz uzyskać dostęp
do kluczowych aktów prawnych.
W ramach kampanii w stacjach
telewizyjnych i radiowych będą emitowane spoty informacyjne
przetłumaczone na język migowy oraz opatrzone wyraźnymi napisami,
dzięki czemu będą one dostępne dla szerokiej publiczności. Ponadto do
milionów Polaków zostaną wysłane broszury informacyjne i edukacyjne
zawierające podstawy wiedzy o finansach osobistych. Wszystkie materiały
zawierają rekomendacje działań – tzw. cztery zasady bezpieczeństwa, o
których należy pamiętać przed wzięciem pożyczki lub zainwestowaniem
pieniędzy. Dodatkowo, pod bezpłatnym numerem infolinii Komisji Nadzoru
Finansowego (tel. 800 290 479) będzie można uzyskać informacje, które
podmioty są objęte nadzorem finansowym.
Akcję wspierają media publiczne i
katolickie. Do udziału w kampanii zostały także zaproszone media
komercyjne i liczni partnerzy społeczni, m.in. Episkopat, Zakład
Ubezpieczeń Społecznych, Polskie Koleje Państwowe i Naczelna Izba
Aptekarska, którzy wesprą akcję poprzez dystrybucję materiałów
informacyjno-edukacyjnych. Specjalnie dla nauczycieli przedmiotów
ekonomicznych (np. podstaw przedsiębiorczości) przygotowane zostaną
scenariusze lekcji dla gimnazjalistów i uczniów szkół
ponadgimnazjalnych dotyczące problematyki poruszanej w ramach akcji.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do wsparcia kampanii społecznej „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz”.
Cztery zasady bezpiecznego zaciągania pożyczki to:
- Sprawdź wiarygodność firmy.
- Policz całkowity koszt pożyczki.
- Dokładnie przeczytaj umowę.
- Nie podpisuj, jeśli nie rozumiesz.
Więcej informacji: www.zanim-podpiszesz.pl
Źródło: UOKiK