Zabawki Papier Książki
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Zabawki Papier Książki
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home TRENDY i BIZNES Raporty i badania

Projekt ustawy o prawach konsumenta

21 maja 2014
w Raporty i badania
Reading Time:4 mins read
A A
Projekt ustawy o prawach konsumenta

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o prawach konsumenta i ma zamiar
wprowadzić go w życie 13 czerwca 2014 r. Ma ona na celu uporządkowanie i
zintegrowanie przepisów dotyczących odpowiedzialności, za jakość rzeczy
sprzedanej w szczególności przepisów stanowiących transpozycję
dyrektywy o sprzedaży konsumenckiej.

Ujednolicenie rozwiązań w całej UE powinno zwiększyć zaufanie
zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców do systemów prawnych innych
państw członkowskich i przełożyć się na częstsze zawieranie transakcji
transgranicznych. We wszystkich państwach członkowskich UE poziom
ochrony konsumenta będzie identyczny. Nowa ustawa, zagwarantuje
konsumentom szerokie prawo do informacji w związku z zawieraniem umów,
zarówno tych zawieranych w sposób tradycyjny – w sklepie, jak i
zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, czy na odległość (np. przez
Internet czy telefon).
Nowa ustawa zagwarantuje konsumentom otrzymywanie od
przedsiębiorcy, przed zawarciem umowy, wyczerpujących informacji,
istotnych w kontekście jej zawierania. Co ważne, uprawnienie do
otrzymania informacji będzie przysługiwało konsumentowi nie tylko w
odniesieniu do umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na
odległość, ale również w odniesieniu do umów zawieranych w sposób
tradycyjny – w sklepie. Umożliwi to konsumentowi bardziej świadome
zawieranie umów.
Ustawa wprowadzi przepisy, które ułatwią konsumentowi zorientowanie
się, jeszcze przed zawarciem umowy, jakie koszty rzeczywiście będzie
musiał ponieść w związku z zawieraną umową. Przedsiębiorca będzie,
bowiem zobowiązany do poinformowania konsumenta w jasny sposób o
wszystkich kosztach wynikających z umowy. Ustawa przewiduje, że w
przypadku płatności dokonywanej przez konsumenta kartą kredytową
przedsiębiorca nie będzie mógł pobierać od niego opłat wyższych niż te,
które sam ponosi w związku z zastosowaniem tego sposobu płatności.
Zabrania również pobierania od konsumentów zawyżonych opłat za
korzystanie z infolinii udostępnianych przez przedsiębiorców na potrzeby
kontaktowania się w sprawach związanych z zawartymi umowami.
Kolejnym punktem jest wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy
zawieranej poza lokalem lub na odległość, bez podania przyczyn, do 14
dni (obecnie: 10 dni). Dzięki temu konsument zyskuje dodatkowy czas do
namysłu i podjęcia ostatecznej decyzji. Precyzyjnie reguluje także
sposób obliczania tego terminu, w tym w sytuacji, gdy przedsiębiorca w
ogóle nie poinformował konsumenta o przysługującym mu prawie odstąpienia
(w takim przypadku prawo odstąpienia wygaśnie dopiero po upływie roku
od upływu podstawowego 14-dniowego terminu – obecnie: po upływie 3 m-cy
od wydania rzeczy). Ustawa zwalnia konsumenta od obowiązku ponoszenia
kosztów związanych ze zwrotem rzeczy w przypadku skorzystania z prawa
odstąpienia, jeżeli konsument nie został poinformowany przez
przedsiębiorcę o obowiązku poniesienia tych kosztów.
Ustawa przywraca do obrotu konsumenckiego konstrukcję „wady”,
tradycyjnie funkcjonującą w Polsce, znaną i rozumianą przez konsumentów
(obecnie w obrocie konsumenckim, na podstawie ustawy o szczególnych
warunkach sprzedaży konsumenckiej funkcjonuje konstrukcja „niezgodności
towaru z umową”). Nowa ustawa zwiększa swobodę konsumenta, co do wyboru
uprawnienia, z jakiego może skorzystać w przypadku wadliwości nabytej
rzeczy: przywraca możliwość żądania obniżenia ceny bądź odstąpienia od
umowy od razu po stwierdzeniu wady, bez konieczności wysunięcia w
pierwszym rzędzie żądania naprawy bądź wymiany rzeczy.
Jeżeli przedsiębiorca, który udziela gwarancji, nie określi
dokładnie jej treści, konsument będzie mógł powołać się na uprawnienia
związane z gwarancją przewidziane w Kodeksie cywilnym.
Ustawa jasno definiuje, jakie informacje, kiedy i w jaki sposób
przedsiębiorca powinien przekazać konsumentowi. Określa jasne zasady
dotyczące wykonywania prawa odstąpienia od umowy, w tym dotyczące
sposobu obliczania terminów oraz skutków jego wykonania, a także
niezwykle istotne kwestie związane z kosztami, które powstają w
przypadku zwrotu rzeczy, wskazując, kogo i w jakim zakresie obciążają te
koszty. Wprowadza zasady dotyczące korzystania z rzeczy przez
konsumenta w okresie, w którym możliwe jest odstąpienie od umowy.
Wprowadzenie precyzyjnych uregulowań, w tym zwłaszcza dotyczących
kwestii, w których nie było szczegółowych regulacji, ułatwi
przedsiębiorcom stosowanie przepisów i powinno przełożyć się także na
obniżenie kosztów ich działalności.
Obecnie przedsiębiorca, który sprzedaje towary, odpowiada za ich
jakość według dwóch odrębnych reżimów: za wady rzeczy w stosunku do
kupujących, którzy nie są konsumentami (rękojmia) i za niezgodność
towaru z umową wobec konsumentów. Oznacza to znaczne komplikacje i
zwiększone koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Nowa ustawa
ujednolici zasady odpowiedzialności w obrocie konsumenckim i w obrocie
profesjonalnym, co powinno zdecydowanie ułatwić prowadzenie działalności
handlowej.
Wprowadza również szczegółowe regulacje dotyczące dochodzenia
roszczeń regresowych związanych z wadliwością rzeczy sprzedanej w
łańcuchu sprzedawców. Rozwiązania te ułatwią sprzedawcy finalnemu
dochodzenie zwrotu kosztów poniesionych przez niego w związku z
wykonaniem uprawnień przez konsumenta od tego z poprzednich
sprzedawców/dostawców, którego działanie spowodowało wadę rzeczy.
Źródło: Ministerstwo Sprawiedliwości

PowiązaneWpisy

Biznes na Plusie 2025 – Twoja szansa na sukces w sezonie świątecznym
Raporty i badania

Biznes na Plusie 2025 – Twoja szansa na sukces w sezonie świątecznym

3 miesiące temu

Zobacz premiery na Gwiazdkę 2025 jako pierwszy!Tylko u nas –...

Więcej
Lojalny jak polski klient. Jak sklepy budują więź z kupującym
Raporty i badania

Lojalny jak polski klient. Jak sklepy budują więź z kupującym

3 miesiące temu

Z badania EY Future Consumer Index wynika, że aż 45%...

Więcej
Następny
Kids&Shop 2/2014

Kids&Shop 2/2014

Ostatnie wpisy

 Baby&Travel wśród najdynamiczniejszych firm rodzinnych w Polsce według Forbes Polska 

 Baby&Travel wśród najdynamiczniejszych firm rodzinnych w Polsce według Forbes Polska 

14 sierpnia 2025

Baby&Travel znalazło się w gronie laureatów rankingu najdynamiczniejszych Firm Rodzinnych w Polsce przygotowanego przez Forbes Polska. Wyróżnienie przyznano w ramach...

Spielwarenmesse eG przedłuża kadencję całego zarządu (audio)

Spielwarenmesse eG przedłuża kadencję całego zarządu (audio)

13 sierpnia 2025

W jubileuszowym, 75. roku działalności Spielwarenmesse eG, spółka ma podwód do świętowania. Rada Nadzorcza jednogłośnie przedłużyła o kolejne pięć lat...

Bugs Bunny kończy 85 lat – kultowy królik wciąż na topie (audio)

Bugs Bunny kończy 85 lat – kultowy królik wciąż na topie (audio)

12 sierpnia 2025

W lipcu br. przypada 85. rocznica premiery animowanego filmu A Wild Hare, uznawanego za oficjalny debiut Królika Bugsa w jego...

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 7-8/2025

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 7-8/2025

9 sierpnia 2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI Już połowa konsumentów jednocześnie robi zakupy online i offline – 6Super Siódemka wraca na rynek – 8BIZNES...

Kategorie

  • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
  • Bez kategorii
  • Biblioteka wydań
  • Gry – newsy i zapowiedzi
  • Gry – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
  • Książki – newsy i zapowiedzi
  • Książki – nowości i rekomendacje
  • Licencje – newsy i zapowiedzi
  • MAGAZYN ZPK
  • Newsy z rynku handlowego
  • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • Perełki 2019
  • Perełki 2020
  • Perełki 2021
  • Perełki 2021 – Gwiazdka – nominacje
  • Perełki 2022
  • Perełki 2022 – nominacje
  • Perełki 2022 – Gwiazdka – nominacje
  • Perełki 2023
  • Perełki 2023 Wiosna/Lato – nominacje
  • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • Raporty i badania
  • TRENDY i BIZNES
  • Videocasty ZPK
  • Webinary ZPK
  • Wydarzenia
  • Zabawki – newsy i zapowiedzi
  • Zabawki – nowości i rekomendacje

Współpracujemy

Nawigacja

  • Strona główna
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Strony partnerskie

W numerze

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 7-8/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 7-8/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI Już połowa konsumentów jednocześnie robi zakupy online i offline – 6Super Siódemka wraca na rynek – 8BIZNES ...

9 sierpnia 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 4/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 4/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI 6 ‣ Rada i parlament porozumiały się w sprawie przepisów o bezpieczniejszych zabawkach7 ‣ PM SHOWCASE DAY ...

22 kwietnia 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 3/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 3/2025

Spis treści: WIADOMOŚCI Biedronka rozpoczyna działalność na Słowacji – s. 6TikTok Shop zyskuje na popularności – s. 6Noski Noski – ...

17 marca 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 2/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 2/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI Wpływ nowych ceł na rynek zabawek w USA – 6Indie walczą o pozycję lidera w branży zabawek ...

17 lutego 2025

© 2025 zpkinfo.pl, ul. Ku Wiśle 7, 00-707 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@zpkinfo.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep

© 2025 zpkinfo.pl, ul. Ku Wiśle 7, 00-707 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@zpkinfo.pl

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

Zabawki Papier Książki
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.

Ciasteczka stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!

Polityka prywatności

Więcej informacji o naszej Polityce prywatności