Zabawki Papier Książki
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Zabawki Papier Książki
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home TRENDY i BIZNES Raporty i badania

Smart shopping po polsku

21 maja 2014
w Raporty i badania
Reading Time:5 mins read
A A
Smart shopping po polsku

Czy
polscy konsumenci zachowują się racjonalnie? Czy Polacy są
sprytnymi konsumentami? Jaki wpływ na zachowania konsumentów miał,
a może nadal ma światowy kryzys? Czy trudniejsza sytuacja
gospodarcza wpłynęła na zachowania zakupowe dotyczące produktów
codziennego użytku? Postanowiliśmy poszukać odpowiedzi na te i
inne pytania o zwyczaje zakupowe Polaków
.





W
ostatnich latach dużą popularność zdobył termin „smart
shopping”
, rozumiany jako tendencja do inwestowania własnego czasu
w poszukiwanie informacji o promocjach, porównywania cen różnych
produktów oraz oszczędzania pieniędzy. Ten wszechstronny i
ogólnoświatowy trend ma swoje podwaliny w skutkach światowego
kryzysu 2008-2009 i wciąż utrzymującym się n
astroju
niepokoju o przyszłość.



W
Polsce przez długie lata funkcjonował zupełnie odmienny niż na
Zachodzie czy też w dzisiejszej Polsce model zakupowy. W czasach
PRLu i gospodarki niedoboru bycie „smart” opierało się na
innych modelach radzenia sobie w zdobywaniu towarów, także tych
pierwszej potrzeby. Po 1989 roku Polacy zachłysnęli się wolnym
rynkiem i dali się porwać prawdziwemu szaleństwu zakupowemu.
Nastał czas ostentacyjnej konsumpcji, gdzie marka i –
paradoksalnie – wysoka cena były elementem kreowania lepszego
wizerunku konsumentów. W celu podnoszenia swojego statusu, nabywcy
byli gotowi zaciągać kredyty, by móc finan
sować
kolejne i kolejne zakupy.



Rozwój
sieci hipermarketów, łatwy dostęp do produktów, silna
dywersyfikacja cenowa w praktycznie każdej kategorii sprawiły, że
mamy dostęp do porównywalnej z krajami zachodnimi oferty produktów
z kategorii FMCG. Z czasem trend szalonych zakupów uległ
zdecydowanemu odwróceniu. Obecnie wyższy status nabywcy osiągany
jest przez postępowanie zgodnie z ideą „smart shoppingu”,
innymi słowy przez bycie sprytnym, umiejętne wyszukiwanie
prawdziwych promocji i łapanie okazji czy też
„nieprzepłacanie”.


Według analityków jednym z powodów,
dlaczego Polska stosunkowo łagodnie przechodzi przez kryzys i jego
skutki jest optymizm zakupowy polskich konsumentów. Optymizm ten
pozwolił na utrzymanie popytu wewnętrznego na odpowiednio wysokim
poziomie. Wysokie wydatki konsumenckie nie oznaczają jednak
rozrzutności. Przejęliśmy „smartshoppingowe” zacięcie z
Zachodu, bo choć sytuacja gospodarcza w Polsce była i jest dość
dobra w porównaniu z innymi krajami, Polacy również chcą być
sprytnymi konsumentami. Jak wskazują b
adania
drzemie w nas potencjał.



W
ogólnoeuropejskim badaniu przeprowadzonym na zlecenie Visa UK przez
ośrodek badań i prognozowania rozwoju The Future Foundation, polscy
konsumenci uzyskali najlepszy wynik ogólny w testach „zakupowego
IQ” i zostali sklasyfikowani na czele europejskiego rankingu przed
Francuzami, Czechami i Niemcami. Z badania wynika, że Polacy
dokonujący codziennych zakupów radzą sobie doskonale w
porównywaniu produktów, próbowaniu nowych produktów jak również
w sa
mokontroli
zachowań zakupowych.



Badanie
zrealizowane przez PMR pokazało, że polscy konsumenci chcą być
„smart” także w codziennych zakupach. I znają wiele sposobów
na „inteligentne” zakupy produktów spożywczych i codziennego
użytku. Optymalizacja zakupów, czy też decyzji zakupowych, nie
zatrzymuje się na poziomie budżetu domowego, czy też kanałów
sprzedaży, ale schodzi dużo głębiej do poziom
u
kategorii produktowych.



Kupowanie
produktów marek własnych wpisuje się w strategię „smart
shoppingu”
, jest powodem do dumy: „kupuję marki własne”,
„świadomie wybieram produkty”, „jestem smart, bo nie
przepłacam”
. Tendencja ta nie dotyczy jednak wszystki
ch
kategorii produktowych w równym stopniu. Wybór tańszego produktu
musi jednak odwoływać się do zaufania. Zauważalne są dwa poziomy
zaufania do marek własnych – oparte na zaufaniu do producenta (np.
Biedronka) oraz do sieci (np. Lidl). Co ważne, wybór może być
postracjonalizowany z perspektywy konsumenta – dla sprzedawcy ta
postracjonalizacja oznacza istotny wzrost prawdopodobieństwa
ponownego zakupu, innymi słowy pozytywna weryfikacja zaufania w
stosunku do produktów marek własnych prowadzi do ich ponownego
zakupu.


Opakowanie, obok ceny, wydaje się mieć największe
znaczenie na etapie pierwszego zakupu. Zadowolenie z produktu
warunkuje powtórny zakup. W przypadku produktów sygnowanych marką
własną opakowanie powinno zachęcać do zakupu, ale jednocześnie
być na tyle proste, by uniknąć wrażenia „płacę za opakowanie”
po stronie konsumenta, istotne jest również by nie rodziło
skojarzeń z „tanią podróbką topowej marki”.



Badanie
PMR zrealizowane wśród konsumentek odpowiedzialnych za codzienne
zakupy wskazało kilka istotnych tendencji zakupowych. Nie wszystkie
produkty w koszyku zakupowym odpowiadają tym samym wymogom czy
standardom jakości, pojawia się swoiste ukrywanie tańszych
produktów. Konsumentki starają się balansować między półkami
cenowymi i kategoriami produktowymi, stosują grę różnymi
produktami w ramach rodzinnych posiłków – „gorszy makaron, ale
z lepszym sosem lub mięsem”. Konsumentki korzystają z list
zakupów, sprawdzają przed zakupami, czego im brakuje, podstawowe
produkty kupują na zapas, robią zakupy z myślą o konkretnych
posiłkach wrzucając do kos
zyków
tylko potrzebne produkty.



Sprytni
konsumenci chcą robić zakupy wygodnie i szybko – w miejscu
zlokalizowanym blisko domu/pracy i w komfortowo zaaranżowanej
przestrzeni sklepowej (wygodne rozłożenie półek sklepowych,
intuicyjny rozkład produktów), co pozwoli zaoszczędzić im czas
przeznaczany na robienie zakupów. Czas ma również znaczenie w
kontekście promocji i obniżek – „sprytny” konsument nie jest
łowcą promocji. Konsumenci przeliczają czas i koszt dojazdu do
danego sklepu, by ocenić faktyczną wartość i opłacalność
promocji.



W
maju 2012 roku zespół PMR zrealizował badanie rynku dotyczące
zwyczajów zakupowych w polskich gospodarstwach domowych w obszarze
produktów spożywczych i codziennego użytku.


Na podstawie: www.pmrpublications.com


PowiązaneWpisy

Biznes na Plusie 2025 – Twoja szansa na sukces w sezonie świątecznym
Raporty i badania

Biznes na Plusie 2025 – Twoja szansa na sukces w sezonie świątecznym

4 dni temu

Zobacz premiery na Gwiazdkę 2025 jako pierwszy!Tylko u nas –...

Więcej
Lojalny jak polski klient. Jak sklepy budują więź z kupującym
Raporty i badania

Lojalny jak polski klient. Jak sklepy budują więź z kupującym

4 dni temu

Z badania EY Future Consumer Index wynika, że aż 45%...

Więcej
Następny
Kids&Shop 2/2014

Kids&Shop 2/2014

Ostatnie wpisy

Nebulous Stars z magazynem i książkami Panini w nowych krajach Europy

Nebulous Stars z magazynem i książkami Panini w nowych krajach Europy

18 maja 2025

Twinkle Teal Entertainment ogłosiło partnerstwo z Panini France i Panini Germany. W ramach wieloletniej umowy, magazyn i książki z serii...

Biznes na Plusie 2025 – Twoja szansa na sukces w sezonie świątecznym

Biznes na Plusie 2025 – Twoja szansa na sukces w sezonie świątecznym

15 maja 2025

Zobacz premiery na Gwiazdkę 2025 jako pierwszy!Tylko u nas – ekskluzywne nowości i wartościowe pakiety od partnerów.Zaplanuj sezon świąteczny z...

Hasbro świętuje 90-lecie Monopoly – nowe dodatki już w sklepach!

Hasbro świętuje 90-lecie Monopoly – nowe dodatki już w sklepach!

15 maja 2025

Wielki jubileusz jednej z najpopularniejszych gier planszowych na świecie. Z tej okazji Hasbro wypuszcza trzy zupełnie nowe dodatki. Nowe rozszerzenia...

Lojalny jak polski klient. Jak sklepy budują więź z kupującym

Lojalny jak polski klient. Jak sklepy budują więź z kupującym

15 maja 2025

Z badania EY Future Consumer Index wynika, że aż 45% Polaków zainstalowało aplikację sklepu lub marki, a 25% zapisało się...

Kategorie

  • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
  • Bez kategorii
  • Biblioteka wydań
  • Gry – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
  • Książki – newsy i zapowiedzi
  • Książki – nowości i rekomendacje
  • Licencje – newsy i zapowiedzi
  • Perełki 2019
  • Perełki 2020
  • Perełki 2021
  • Perełki 2021 – Gwiazdka – nominacje
  • Perełki 2022
  • Perełki 2022 – nominacje
  • Perełki 2022 – Gwiazdka – nominacje
  • Perełki 2023
  • Perełki 2023 Wiosna/Lato – nominacje
  • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • Raporty i badania
  • TRENDY i BIZNES
  • Zabawki – newsy i zapowiedzi
  • Zabawki – nowości i rekomendacje

Współpracujemy

Nawigacja

  • Strona główna
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Strony partnerskie

W numerze

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 4/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 4/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI 6 ‣ Rada i parlament porozumiały się w sprawie przepisów o bezpieczniejszych zabawkach7 ‣ PM SHOWCASE DAY ...

22 kwietnia 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 3/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 3/2025

Spis treści: WIADOMOŚCI Biedronka rozpoczyna działalność na Słowacji – s. 6TikTok Shop zyskuje na popularności – s. 6Noski Noski – ...

17 marca 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 2/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 2/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI Wpływ nowych ceł na rynek zabawek w USA – 6Indie walczą o pozycję lidera w branży zabawek ...

17 lutego 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 1/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 1/2025

Spis treści: WIADOMOŚCI Lojalny jak polski konsument – 6EUDR: Europejskie Rozporządzenie o Wylesianiu EUDR odroczone o rok – 8E-commerce 2025 ...

26 stycznia 2025

© 2025 zpkinfo.pl, ul. Ku Wiśle 7, 00-707 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@zpkinfo.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep

© 2025 zpkinfo.pl, ul. Ku Wiśle 7, 00-707 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@zpkinfo.pl

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

Zabawki Papier Książki
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.

Ciasteczka stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!

Polityka prywatności

Więcej informacji o naszej Polityce prywatności