Większość konkursów prowadzanych na Facebooku przyciąga nie tylko nowych fanów, lecz także
oszustów – specjalistów w manipulowaniu wynikami.
W trosce o swój
wizerunek firmy zatrudniają programistów do tworzenia dobrze
zabezpieczonych aplikacji lub specjalnych detektywów do sprawdzania
podejrzanych profili na FB.
Pseudofani tworzą nawet setki
fikcyjnych kont na Facebooku, aby zwiększyć swoje szanse na wygraną. Zawierają one mało informacji, jak również zabezpieczenia prywatności. Z kolei w przypadku konkursów
fotograficznych oszuści często kradną zdjęcia ze stron internetowych lub
od innych użytkowników sieci. Ci bardziej zaawansowani manipulują
wynikami. „Wykorzystują specjalne skrypty, czyli kody. Pozwalają one
zainfekować nieświadomych użytkowników portalu i wykorzystać ich w
głosowaniach” – mówi dla Dziennika Gazety Prawnej, Tomas Smykowski,
twórca aplikacji na Facebook.
Dziennik Gazeta Prawna podaje przykład Exim Tours. Firma
zorganizowała konkurs fotograficzny, w którym wykryto kilku oszustów.
„Przekazaliśmy sprawę kancelarii prawnej, a ta przygotuje wniosek na
policję” – mówi Piotr Czarniej z Exim Tours. Natomiast Alen Wierzchoń,
programista Code-Fathers przypomina, że fałszywe głosy można poznać po
dużej częstotliwości ich wysyłania z numerów IP jednego dostawcy.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, Kradną nagrody zamiast wygrywać, Sylwia Czubkowska