Podjęcie decyzji o zmianie sklepu internetowego oraz wybór
wykonawcy to nie lada wyzwanie. Aby jednak stosunek wydatków do korzyści był właściwy,
w trakcie realizacji projektu należy przestrzegać kilku kluczowych zasad.
W kierunku nowego e-sklepu
Podstawą przy wdrożeniach dedykowanej platformy sklepu
internetowego powinna być świadomość, że bezpośrednio po wdrożeniu takie elementy,
jak: katalog produktowy, pozycja w wyszukiwarkach, integracja i co za tym idzie
– synchronizacja produktów i zamówień z systemem ERP, muszą działać co najmniej
tak dobrze jak poprzednia wersja.
Pierwszym elementem w przypadku zmiany platformy jest
przeniesienie baz kontrahentów oraz towarów, tak aby informacje te nie musiały
być wprowadzane od początku. Nie każde oprogramowanie SaaS umożliwi jednak
przeniesienie ich w stosunku 1:1, bez utraty danych transakcyjnych, historii
zakupów klienta. Sprawdzić należy również, czy przeniesione zostały wszystkie
opisy, czy zdjęcia produktów dobrze się skalują, a w zakresie integracji z ERP
– czy w nowej wersji sklepu mamy aktualne stany magazynowe i ceny. W przypadku
rozbudowanych migracji sprawdzić należy także powiązania między produktami i
promocje.
Na początku była analiza
Zalety analizy przedwdrożeniowej są odczuwalne zarówno dla
wykonawcy, jak i klienta. Na tym etapie czynnie uczestniczą dwie strony umowy i
wspólnie przechodzą przez procesy biznesowe, funkcjonalności, które mają się
znaleźć w aplikacji, oraz struktury systemu. Już w tej fazie powstaje ogólna
koncepcja aplikacji, która będzie rozwijana w kolejnych etapach.
Od projektowania do implementacji
Wszelkie integracje, jakie mają być dokonane, tworzone są
właśnie w tym kroku. Najbardziej pracochłonna może okazać się integracja z
systemem ERP. Do tego niezbędne będą konsultacje pomiędzy wykonawcą a firmą,
która wdraża system. Bez szczegółowego omówienia wszystkich kwestii dotyczących
zakresu integracji połączenie nie będzie działało poprawnie.
Testowanie czas zacząć
W fazie testowania do aktywności powraca klient, który także
będzie weryfikował, czy wykonany projekt jest zgodny z jego oczekiwaniami i
pierwotnymi założeniami. Do takich testów przystępuje zwykle grupa pracowników,
którzy będą obsługiwać sklep internetowy. Platforma sprawdzana jest pod kątem
poprawności działania aplikacji – zarówno back-end, jak i front-end. Oprócz
tego weryfikowane są aspekty bezpieczeństwa i testy wydajnościowe, które
określają, jak aplikacja zachowa się przy dużym obciążeniu i ruchu na stronie.
Kod, który stał się e-sklepem
Jeśli platforma jest już kompletna i przetestowana w
środowisku deweloperskim (na serwerach wykonawcy), może zostać przeniesiona na
środowisko produkcyjne (serwery klienta). Następnie można dokonać przepięcia
domeny, aby klienci widzieli już nową odsłonę witryny sklepowej. W kolejce do
przepięcia czekają także inne systemy zewnętrzne, np. porównywarki cen, systemy
promocyjne etc. Zazwyczaj proces ten nie powinien trwać dłużej niż dwa dni.
Na tym etapie wdrożenia warto pamiętać także o stronach
statycznych i wszystkich elementach, które w nowym sklepie będą funkcjonowały
inaczej niż w poprzedniej wersji. To doskonały moment na uzupełnienie treściami
stron dotyczących regulaminu funkcjonowania sklepu, informacji o firmie, danych
kontaktowych, a także przygotowanie szablonów e-maili, kanałów powiadomień o
transakcjach oraz funkcjonalności, których dotychczasowa wersja oprogramowania
nie posiadała.
Ponadto istotnym elementem, który musi zostać zweryfikowany,
jest wpływ nowej witryny na strategię SEO. Zmiana oprogramowania zazwyczaj
wiąże się ze zmianą struktury adresów URL, co może mieć istotny wpływ na
skuteczność w wyszukiwarkach. Aby tego uniknąć, można zastosować przekierowania
301 ze starych adresów na nowe. W przypadku wdrożeń dedykowanych nie powinno
być także problemów, aby struktura została przygotowana zgodnie z dobrymi
praktykami SEO.
Show time!
Na podstawie testów akceptacyjnych, pozwalających sprawdzić,
czy platforma e-sklepu działa zgodnie z ustalonymi wcześniej założeniami,
następuje odbiór projektu.
Po zakończeniu prac nad platformą e-commerce firmy
wdrażające oferują klientom dalszą współpracę w zakresie wsparcia technicznego
i rozszerzania sklepu o kolejne funkcje. Efektywne wykorzystanie wdrożonych
mechanizmów i innowacji pozwoli na pozyskanie nowych, lojalnych klientów oraz
osiągnięcie w krótkim czasie zwrotu z inwestycji.
Barbara Molga, Grupa Unity