Zabawki Papier Książki
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Zabawki Papier Książki
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home TRENDY i BIZNES Raporty i badania

Pogłębia się polaryzacja rynku handlowego w Polsce

9 kwietnia 2020
w Raporty i badania
Reading Time:4 mins read
A A
Pogłębia się polaryzacja rynku handlowego w Polsce

Warszawa (7 kwietnia 2020 r.) – Firma doradcza Cresa przygotowała raport „Retail Occupier Economics 2019”. Jest to kompendium wiedzy na temat ostatnich lat rynku handlowego w Polsce. Najemcy i inni gracze branżowi mogą w nim znaleźć informacje na temat zasobów nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce, nasycenia i potencjału handlowego największych aglomeracji, a także dane dotyczące planowanej podaży, liczby nowych marek oraz listę obiektów i rozbudów ukończonych w ubiegłym roku.

– Raport jest naszą cykliczną publikacją. Z perspektywy aktualnej sytuacji ubiegły rok był stabilnym okresem dla rynku handlowego i – mimo zakazu handlu w niedziele – odnotował dobre wyniki. Znalezienie obecnie rozwiązania zabezpieczającego interesy najemców i wynajmujących, przywrócenie płynności finansowej, zachowanie miejsc pracy oraz większe wsparcie ze strony ustawodawcy będą kluczowymi kwestiami w najbliższych dniach i tygodniach. Coraz częściej podnoszonym tematem przez branżę jest także umożliwienie czasowego przywrócenia handlowych niedziel, aby złagodzić skutki obecnego kryzysu – mówi Szymon Łukasik, Dyrektor działu reprezentacji najemców handlowych w firmie Cresa Polska.

– Plany najemców i deweloperów z pewnością zostaną zweryfikowane z powodu wyhamowania gospodarczego spowodowanego epidemią COVID-19. Spowolni się proces dostarczania nowej powierzchni na rynek oraz jej komercjalizacji. Z pewnością wzrośnie wartość rynku e-commerce. Jednak wszyscy gracze rynku handlowego będą chcieli szybko, oczywiście w miarę możliwości, powrócić na tory normalnego funkcjonowania i stabilnego rozwoju – mówi Magdalena Sadal, Dyrektor działu badań rynkowych i doradztwa branży handlowej w firmie Cresa Polska, autorka raportu.

W 2019 roku przybyło w Polsce 28 nowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni 406 tys. mkw. GLA. Tym samym łączne zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej przekroczyły 15 mln mkw. GLA. Największym obiektem handlowym otwartym w 2019 roku była Galeria Młociny (76 tys. mkw. GLA), a największą rozbudową było powiększenie Morskiego Parku Handlowego o 16,5 tys. mkw. (do 58 tys. mkw. GLA) i powiększenie Centrum Janki o 11,9 tys. mkw. GLA (do 94 tys. mkw. GLA).

– W każdej kategorii przybyło nowej powierzchni handlowej – dzięki otwarciu nowych galerii, parków i centrów wyprzedażowych oraz rozbudowaniu istniejących obiektów. Warto zauważyć, że niemal jedną trzecią ubiegłorocznej podaży stanowiła powierzchnia nowo otwartych hipermarketów budowlanych i meblowych – mówi Magdalena Sadal.

Dzięki temu poziom nasycenia powierzchnią handlową w Polsce wzrósł o 11 mkw. w ostatnim roku i na koniec 2019 r. wynosił 397 mkw. na 1 000 mieszkańców. Nasycenie powierzchnią tylko centrów handlowych wynosiło 283 mkw. na 1 000 mieszkańców (przyrost wskaźnika o 3 mkw.). Wśród największych aglomeracji Warszawa, Szczecin i Kraków cechuje wciąż wysoki potencjał handlowy.

Dynamiczny przyrost powierzchni handlowej notują miasta liczące 50-100 tys. mieszkańców oraz ośrodki poniżej 50 tys. mieszkańców. W ciągu dwóch dekad udział tych rynków w całkowitych zasobach wzrósł ponad czterokrotnie, do 19,0% w 2019 roku, w 2020 roku ma przekroczyć 20%.

– Mimo największej dynamiki przyrostu powierzchni handlowej miasta poniżej 100 tys. mieszkańców dalej notują zdecydowanie niższe wskaźniki nasycenia. W najbliższych dwóch latach ok. 33% planowanej podaży przypadnie na miasta poniżej 50 tys. mieszkańców. Plany te mogą zostać zweryfikowane lub opóźnione w związku z obecną sytuacją spowodowaną wyhamowaniem gospodarczym – komentuje Magdalena Sadal.

Popyt na powierzchnię handlową utrzymał się na stabilnym poziomie. W 2019 roku odnotowano 31 nowych marek i konceptów handlowo-usługowych. W sumie w ostatnich 5 latach do Polski weszło niemal 150 nowych marek, podczas gdy wycofało się 29. Świadczy to o atrakcyjności polskiego rynku handlowego, który wciąż charakteryzuje się dużym potencjałem, zwłaszcza w branży modowej.

– W 2019 roku umocnił się trend polaryzacji na rynku najmu w centrach handlowych. Najlepsze obiekty utrzymały swoje pozycje, podczas gdy słabsze obiekty były zmuszone do większej elastyczności, zwłaszcza w kwestiach strategii najmu i oferowanych stawek. Warszawski rynek handlowy coraz bardziej dystansuje pozostałe rynki największych aglomeracji pod względem stawek czynszów prime. Stawki są stabilne, ale różnica powiększa się. Jeszcze w latach 2011-2012 stawki warszawskie były dwukrotnie wyższe niż w pozostałych aglomeracjach. Natomiast w ostatnich trzech latach różnica ta powiększyła się do niemal trzykrotności – mówi Szymon Łukasik.

Średni wskaźnik poziomu pustostanów był stabilny, na koniec 2019 r. wynosił 3,9% (PRRF, badanie centrów handlowych w 18 największych miastach, które stanowią 60% rynku powierzchni handlowej w Polsce). Wzrost wolnej powierzchni w centrach handlowych o 0,3 punktu procentowego w drugiej połowie 2019 roku spowodowany był głównie zmniejszaniem powierzchni hipermarketów Tesco oraz zamknięciem hipermarketu tej sieci w centrum handlowym Europa Centralna. Wpływ na poziom pustostanów miało także wyjście Leroy Merlin z Bonarka City Center w Krakowie oraz utrzymujący się wakat po sklepie Praktiker w Częstochowie.

Tagi: Cresa PolskadeweloperdynamikaE-commerceepidemiaeuropafirmaGaleria MłocinyHipermarketkrakówmagdalena sadalNajemcapłynnośćpopytpowierzchniareprezentacjaRyneksklepszczecinszymon ŁukasiktrendustawodawcaWarszawawarszawski

PowiązaneWpisy

Biznes na Plusie 2025 – Twoja szansa na sukces w sezonie świątecznym
Raporty i badania

Biznes na Plusie 2025 – Twoja szansa na sukces w sezonie świątecznym

3 tygodnie temu

Zobacz premiery na Gwiazdkę 2025 jako pierwszy!Tylko u nas –...

Więcej
Lojalny jak polski klient. Jak sklepy budują więź z kupującym
Raporty i badania

Lojalny jak polski klient. Jak sklepy budują więź z kupującym

3 tygodnie temu

Z badania EY Future Consumer Index wynika, że aż 45%...

Więcej
Następny
Złota rybka w szambie.  Jak pokonać uzależnienie od smartfona i internetu

Złota rybka w szambie. Jak pokonać uzależnienie od smartfona i internetu

Ostatnie wpisy

Monster High wkracza do świata Playmobil!

Monster High wkracza do świata Playmobil!

3 czerwca 2025

Jesienią 2025 roku w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA) zadebiutują zestawy Playmobil inspirowane marką Monster High™. Kultowe...

LEGO i Gabby’s Dollhouse razem na wielkim ekranie i w klockowej odsłonie!

LEGO i Gabby’s Dollhouse razem na wielkim ekranie i w klockowej odsłonie!

2 czerwca 2025

Fani Gabby i jej futrzanych przyjaciół mogą zacierać ręce – nadchodzą nowe zestawy LEGO® inspirowane filmem „Gabby’s Dollhouse: The Movie”!...

Kaufland w świecie Minecraft – kolejny krok w kierunku generacji Z

Kaufland w świecie Minecraft – kolejny krok w kierunku generacji Z

1 czerwca 2025

Kaufland uruchomił własny, wirtualny świat w grze Minecraft, łącząc rozrywkę i zakupy w nowatorski sposób. Projekt skierowany m.in. do pokolenia...

Targi Stationery & Paper Expo 2025: Nowe perspektywy dla branży papierniczej i biurowej w Arabii Saudyjskiej

Targi Stationery & Paper Expo 2025: Nowe perspektywy dla branży papierniczej i biurowej w Arabii Saudyjskiej

31 maja 2025

W dniach 16–18 września 2025 roku w Riyadh Front Exhibition & Conference Center odbędzie się Stationery & Paper Expo –...

Kategorie

  • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
  • Bez kategorii
  • Biblioteka wydań
  • Gry – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
  • Książki – newsy i zapowiedzi
  • Książki – nowości i rekomendacje
  • Licencje – newsy i zapowiedzi
  • MAGAZYN ZPK
  • Newsy z rynku handlowego
  • Perełki 2019
  • Perełki 2020
  • Perełki 2021
  • Perełki 2021 – Gwiazdka – nominacje
  • Perełki 2022
  • Perełki 2022 – nominacje
  • Perełki 2022 – Gwiazdka – nominacje
  • Perełki 2023
  • Perełki 2023 Wiosna/Lato – nominacje
  • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • Raporty i badania
  • TRENDY i BIZNES
  • Zabawki – newsy i zapowiedzi
  • Zabawki – nowości i rekomendacje

Współpracujemy

Nawigacja

  • Strona główna
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Strony partnerskie

W numerze

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 4/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 4/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI 6 ‣ Rada i parlament porozumiały się w sprawie przepisów o bezpieczniejszych zabawkach7 ‣ PM SHOWCASE DAY ...

22 kwietnia 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 3/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 3/2025

Spis treści: WIADOMOŚCI Biedronka rozpoczyna działalność na Słowacji – s. 6TikTok Shop zyskuje na popularności – s. 6Noski Noski – ...

17 marca 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 2/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 2/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI Wpływ nowych ceł na rynek zabawek w USA – 6Indie walczą o pozycję lidera w branży zabawek ...

17 lutego 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 1/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 1/2025

Spis treści: WIADOMOŚCI Lojalny jak polski konsument – 6EUDR: Europejskie Rozporządzenie o Wylesianiu EUDR odroczone o rok – 8E-commerce 2025 ...

26 stycznia 2025

© 2025 zpkinfo.pl, ul. Ku Wiśle 7, 00-707 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@zpkinfo.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep

© 2025 zpkinfo.pl, ul. Ku Wiśle 7, 00-707 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@zpkinfo.pl

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

Zabawki Papier Książki
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.

Ciasteczka stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!

Polityka prywatności

Więcej informacji o naszej Polityce prywatności