Zabawki Papier Książki
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Zabawki Papier Książki
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home TRENDY i BIZNES Raporty i badania

Raport GfK: Polscy konsumenci nie chcą plastiku i domagają się eko-rozwiązań

10 grudnia 2019
w Raporty i badania
Reading Time:3 mins read
A A
Raport GfK: Polscy konsumenci nie chcą plastiku i domagają się eko-rozwiązań

Większość polskich konsumentów deklaruje gotowość rezygnacji z plastikowych akcesoriów codziennego użytku na rzecz ekologicznych zamienników. Jednocześnie nie zauważają oni jednak, by producenci i detaliści w wystarczającym stopniu wychodzili naprzeciw ich oczekiwaniom. Takie dane płyną z raportu „Who cares? Who does?” przygotowanego przez GfK.

Firmy wdrażają zero waste, ale słabo się tym chwalą

Zaledwie 7% polskich shopperów jest zdania, że na krajowym rynku istnieją firmy, które aktywnie działają na rzecz redukcji plastikowych odpadów. Jako marki, której w tej materii robią najwięcej Polacy wskazują Yves Rocher (13% wskazań), Coca Colę (9%), BIO Organicę (7%) i Żywiec Zdrój (4%). – Słaba widoczność proekologicznych brandów pokazuje, że producenci wciąż mają do wykonania ogromną pracę. Dotyczy to jednak nie tylko samych inicjatyw, których na rynku jest coraz więcej, ale przede wszystkim ich skutecznego rozpowszechniania, czy wręcz chwalenia się nimi, o czym wiele marek po prostu zapomina. Zakłady produkcyjne koncernów takich jak Procter&Gamble, Nestle czy Unilever albo już są „zero waste” albo są w trakcie pracy nad tą zmianą. I mówimy tu o rynku polskim – zadajmy sobie zatem pytanie – czy konsumenci o tym wiedzą? – komentuje Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Drewniane słomki i szczoteczki? Polacy są na tak!

Z badań GfK wynika, że polscy konsumenci są bardzo otwarci na ekologiczne rozwiązania. Aż 77% badanych przekonuje, że chętnie korzystałoby z rozwiązań depozytowych np. w zakresie środków higieny i czystości (klient sam przynosi swoje opakowanie i uzupełnia jego zawartość w sklepie). Większość z nas (63%) byłaby także gotowa zamienić klasyczne plastikowe szczoteczki na drewniane zamienniki i całkowicie zrezygnować z plastikowych słomek (również 63% wskazań). Polscy konsumenci deklarują ponadto, że bardzo chętnie robiliby zakupy w sklepach spożywczych, w których produkty sprzedawane są bez opakowań. O tym, że to dobre rozwiązanie przekonanych jest aż 67% shopperów. Jednak zaledwie 9% badanych kiedykolwiek słyszało o punktach oferujących podobne rozwiązanie. – Gotowość konsumentów na zmiany cieszy i daje nadzieję, że wkrótce dobre, ekologiczne praktyki na stałe zagoszczą w większości polskich domów. Producenci wiedzą jednak, że zmiany trzeba wykonywać przede wszystkim mądrze, a nie pochopnie. Sama zmiana plastiku na drewno nie rozwiązuje bowiem wszystkich problemów związanych z ochroną środowiska. W ten sposób łatwo zwiększyć np. ślad węglowy. Mniejsza niż w przypadku plastiku jest także efektywność samej produkcji. Dlatego bardzo ważną i dobrą alternatywą jest np. konsekwentne i masowe wykorzystanie recyklingu w bieżącej produkcji lub wprowadzanie rozwiązań, które pozwalają na oddanie opakowania dla celów dalszego recyklingu co dodatkowo angażuje emocjonalnie konsumentów, ale też i zdejmuje z ich barków zastanawianie się co i gdzie wyrzucić –tłumaczySzymon Mordasiewicz.

Konsumenci patrzą producentom na ręce

Badanie GfK wskazuje na szczególną rolę producentów w zakresie promocji i implementowania na rynku postaw proekologicznych. Aż 90% badanych to właśnie od producentów oczekuje zdecydowanych działań w zakresie redukcji odpadów z tworzyw sztucznych. 75% konsumentów jest zdania, że zmiany powinny zacząć się również od nich samych, a 63% nabywców do grupy podmiotów o największej odpowiedzialności za redukcję plastiku dodało detalistów.

Jako działania, które powinny zostać wdrożone w pierwszej kolejności shopperzy wskazali zastępowanie plastiku innymi materiałami przez producentów i detalistów oraz przynoszenie własnej torby na zakupy przez konsumentów. – Ważnym aspektem redukcji szkodliwych odpadów ze środowiska będzie synergia ze strony wszystkich wymienionych w badaniu podmiotów. Producenci muszą dostarczać ekologiczne rozwiązania, które detaliści zaoferują konsumentom. Sami detaliści muszą jednak wychodzić z własnymi inicjatywami, rezygnując np. z plastikowych, trudno degradowalnych opakowań i systematycznie poszerzając ofertę produktów ekologicznych. Konsumenci z kolei, poprzez własne decyzje zakupowe będą wymuszać na detalistach i producentach zmiany postaw na bardziej proekologiczne. To koło zamachowe, które już zaczęło zmieniać rynek na lepsze – podsumowuje Szymon Mordasiewicz.

Tagi: detalistadrewnianyekologicznygfkkonsumentochronaplastikRecyklingśrodowiskoszymon mordasiewicz

PowiązaneWpisy

Biznes na Plusie 2025 – Twoja szansa na sukces w sezonie świątecznym
Raporty i badania

Biznes na Plusie 2025 – Twoja szansa na sukces w sezonie świątecznym

4 miesiące temu

Zobacz premiery na Gwiazdkę 2025 jako pierwszy!Tylko u nas –...

Więcej
Lojalny jak polski klient. Jak sklepy budują więź z kupującym
Raporty i badania

Lojalny jak polski klient. Jak sklepy budują więź z kupującym

4 miesiące temu

Z badania EY Future Consumer Index wynika, że aż 45%...

Więcej
Następny
Kobieta? matka, żona, kochanka… filmy pokazywane na międzynarodowych festiwalach filmowych  bezpłatnie na 4. Artekino festival

Kobieta? matka, żona, kochanka… filmy pokazywane na międzynarodowych festiwalach filmowych bezpłatnie na 4. Artekino festival

Ostatnie wpisy

„Czytanie się opłaca” – Bank Pekao S.A. i Fundacja Powszechnego Czytania wspólnie inwestują w przyszłość dzieci, promując kulturę czytania

„Czytanie się opłaca” – Bank Pekao S.A. i Fundacja Powszechnego Czytania wspólnie inwestują w przyszłość dzieci, promując kulturę czytania

5 września 2025

Wraz z początkiem roku szkolnego ruszyła akcja edukacyjna „Czytanie się opłaca”, której celem jest pomoc nauczycielom i rodzicom w rozwijaniu...

Edu-Książka poszerza ofertę o zabawki edukacyjne Clementoni (audio)

Edu-Książka poszerza ofertę o zabawki edukacyjne Clementoni (audio)

4 września 2025

Edu-Książka, jeden z największych polskich dystrybutorów oferty edukacyjnej - obejmującej podręczniki szkolne, materiały do nauki języków obcych i lektury –...

Ponad 90% rodziców rezygnuje ze swoich potrzeb, by sfinansować edukację dzieci

Ponad 90% rodziców rezygnuje ze swoich potrzeb, by sfinansować edukację dzieci

4 września 2025

Wakacje, koncerty, hobby, a czasem nawet jedzenie czy lekarz - to wydatki, z których Polacy najczęściej rezygnują, by sfinansować edukację...

Odszedł Michihiro Maeda, prezes EPOCH Company, Ltd. (audio)

Odszedł Michihiro Maeda, prezes EPOCH Company, Ltd. (audio)

3 września 2025

Z głębokim smutkiem informujemy, że 1 września 2025 roku zmarł Michihiro Maeda, prezes i właściciel EPOCH Company, Ltd. Miał 67...

Kategorie

  • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
  • Bez kategorii
  • Biblioteka wydań
  • Gry – newsy i zapowiedzi
  • Gry – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
  • Książki – newsy i zapowiedzi
  • Książki – nowości i rekomendacje
  • Licencje – newsy i zapowiedzi
  • MAGAZYN ZPK
  • Newsy z rynku handlowego
  • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • Perełki 2019
  • Perełki 2020
  • Perełki 2021
  • Perełki 2021 – Gwiazdka – nominacje
  • Perełki 2022
  • Perełki 2022 – nominacje
  • Perełki 2022 – Gwiazdka – nominacje
  • Perełki 2023
  • Perełki 2023 Wiosna/Lato – nominacje
  • Porady
  • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • Raporty i badania
  • TRENDY i BIZNES
  • Videocasty ZPK
  • Webinary ZPK
  • Wydarzenia
  • Zabawki – newsy i zapowiedzi
  • Zabawki – nowości i rekomendacje

Współpracujemy

Nawigacja

  • Strona główna
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Strony partnerskie

W numerze

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 9/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 9/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI Co trzeci rodzic skompletuje wyprawkę z pomocą AI – 6SMYK kontynuuje ekspansję międzynarodową – 6Targi zabawek EURO-TRADE ...

3 września 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 7-8/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 7-8/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI Już połowa konsumentów jednocześnie robi zakupy online i offline – 6Super Siódemka wraca na rynek – 8BIZNES ...

9 sierpnia 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 4/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 4/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI 6 ‣ Rada i parlament porozumiały się w sprawie przepisów o bezpieczniejszych zabawkach7 ‣ PM SHOWCASE DAY ...

22 kwietnia 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 3/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 3/2025

Spis treści: WIADOMOŚCI Biedronka rozpoczyna działalność na Słowacji – s. 6TikTok Shop zyskuje na popularności – s. 6Noski Noski – ...

17 marca 2025

© 2025 zpkinfo.pl, ul. Ku Wiśle 7, 00-707 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@zpkinfo.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep

© 2025 zpkinfo.pl, ul. Ku Wiśle 7, 00-707 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@zpkinfo.pl

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

Zabawki Papier Książki
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.

Ciasteczka stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!

Polityka prywatności

Więcej informacji o naszej Polityce prywatności