Zabawki Papier Książki
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Zabawki Papier Książki
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home TRENDY i BIZNES Raporty i badania

Wsparcie sprzedaży – komercyjny VM

21 maja 2014
w Raporty i badania
Reading Time:4 mins read
A A
Wsparcie sprzedaży – komercyjny VM

Jaka ekspozycja sprawi, że klient zainteresuje się danym produktem? W jaki sposób należy prezentować towar? I w końcu, jakie miejsca są najlepsze na pokazanie poszczególnych wyrobów? Takie pytania stawiają sobie wszyscy handlowcy, prowadzący sklep z zabawkami.

We wcześniejszych artykułach pisałam już o ogólnej ekspozycji produktów w małym sklepie, kolorach wystroju. Czas podjąć temat ekspozycji, która pokazuje nam komercyjne oblicze VM’u. Oczywiście tematy te wskazywały nam pośrednią drogę, były środkiem do osiągnięcia sukcesu, ale właśnie prezentacja, konkretnego wyrobu przynosi wymierne korzyści.
Czy możliwe jest podanie gotowego rozwiązania?
Według mojego doświadczenia – nie, ponieważ wszystko zależy od wielkości placówki, jego usytuowania oraz architektury. Ważne jest, aby obserwować sklep, sposób poruszania się klienta, jego potrzeby, asortymentu jakim dysponujemy i miejsca ekspozycji. Istotne jest również w sposób przejrzysty oznaczenie cenami, promocjami, wyprzedażowymi. Spróbujemy zestawić kilka takich czynników, by móc wyciągać wnioski i zwiększyć sprzedaż w sklepie. Na komercję VM składa się kilka czynników: poprowadzenie klienta w miejsce, które jest dla nas istotne, oznaczenie tego punktu, ekspozycja towaru.
Od czego zaczynamy?
Zanim przejdziemy do czynów i przystąpimy do zmian, należy przez kilka dni obserwować, jak klienci zachowują się w sklepie, którą drogę wybierają. Ważne jest, aby robić z naszych obserwacji notatki. Warto również zadać sobie pytania: Czy klienci mają swobodę ruchów, czy poruszając się nie zrzucają z półek towaru, czy nie spadają na nich produkty, czy jest bezpiecznie dla dzieci, czy jest czysto? Musimy patrzeć na nasz sklep oczami klienta. Pamiętajmy, że kupujący zawsze poczuje brak komfortu, coś mu będzie przeszkadzało, i wtedy nie wróci do nas.
Ustaliliśmy już, co w sklepie szwankuje, zatem zaprowadźmy naszego klienta tam, gdzie chcemy. Definiujemy ścieżkę, po której porusza się konsument. Jest to o tyle ważne, że możemy go zaprowadzić do miejsca, które jest z jakichś powodów dla nas ważne. Drogę dla klienta ustalamy za pomocą mebli wolnostojących. Ustawiamy je tak, aby narzucały drogę poruszania się. Po przestawieniu mebli zostaw je tak na kilka dni i sprawdź, czy operacja się powiodła. Jeśli nie, spróbuj jeszcze raz, aż do skutku. Należy pamiętać jednak o podstawowej zasadzie – meble nie mogą blokować drogi, a klient musi się swobodnie poruszać.
Jakie jeszcze środki mogą nam pomóc w modelowaniu drogi?
Są to np. oznaczenia, opisy umieszczone w zasięgu wzroku kupującego, to znaczy np. naklejki na podłodze, plakaty, informacje na meblach. Zatem jeżeli klientowi chcemy wskazać drogę do regału, na którym eksponujemy produkty z promocjami, wyprzedażą, artykuły sezonowe, zabawki zimowe, letnie etc., ustawiamy meble, które go tam zaprowadzą. Materiały np. z napisem „Promocja”, „Wyprzedaż” itd. pokażą mu miejsce, gdzie może je znaleźć. W różnych formatach sklepów regulacja ścieżki będzie wyglądała inaczej. Jest to zależne od koncepcji i założeń firmy, jak również od architektury sklepu.
Jak łatwo zauważyć w Polsce bardzo popularna jest koncepcja ustawienia punktu kasowego na końcu sali sprzedaży, aby przeprowadzić klienta przez cały obiekt.
Drugim krokiem jest znalezienie właściwego miejsca na produkty kluczowe, czyli wyprzedaże, promocje, produkty sezonowe. Dobrze, aby miejsca na ważne dla nas artykuły były widoczne od wejścia, ale z drugiej strony nie mogą być zaraz przy wejściu, ponieważ klient musi mieć miejsce na tzw. rozbieg. Zatem konsument wchodząc do sklepu potrzebuje ok. 1,5-2 metrów, aby oswoić się z nowym miejscem i dopiero po takim dystansie zaczyna się rozglądać, więc punkt ten nie może być bezpośrednio za wejściem, z tego powodu, że jest to martwa strefa i nie zostanie ona zauważona. W każdym sklepie jest takie „specjalne” miejsce, które możemy zadedykować pod kluczowe produkty.
Drugim dobrym sprzedażowo miejscem jest zawsze punkt kasowy, ale tylko i wyłącznie na produkty dodatkowe, małe upominki i drobny, niedrogi asortyment. Miejsce na wyroby kluczowe warto również w jakiś sposób oddzielić, np. innym kolorem ściany.
Jak ułożyć te produkty, by potencjalny klient się na nie zdecydował?
Przy ekspozycji należy pamiętać, że nie pokażemy wszystkiego, musimy zdecydować się na określoną grupę produktów, czyli np. promocję. Oczywiście różnorodność oferty można dostosować do ilości miejsca jakim dysponujemy. Jeżeli mamy go mało, cyklicznie zmieniamy ofertę promocyjną. Zawsze pamiętajmy, że produkty muszą się łatwo zdejmować z półki, nie mogą spadać na klienta, że duże, ciężkie kartony nie mogą być ustawione wysoko. Warto układać artykuły liniami, firmami z podziałem na kategorie (np. samochody, lalki etc.).
Aby wzmocnić ekspozycję na sali można pokazać produkty promocyjne również na witrynie. Ostatnim punktem, ale niezmiernie istotnym, jest to, by półki, meble były czyste. Jak oznaczyć produkty, aby klient miał jasność informacji o wyrobie. Zawsze każdy artykuł musi zawierać informację po polsku, jaki to produkt. Drugim czynnikiem jest aktualnie obowiązująca cena, która jest istotna dla kupującego. Przy takich produktach warto ustawić, bądź powiesić również większy plakat lub informację cenową, gdzie klient będzie mógł zobaczyć starą i nową cenę. Można zamówić w drukarni, bądź samemu wydrukować naklejki z napisem „Promocja”, aby oznaczyć dany wyrób. Niektórzy stosują również tzw. listwy na półki, w których można również umieścić informacje o promocji, cenie.
Stosując te trzy podstawowe zasady VM’owe: droga, po której porusza się klient, wybór miejsca na kluczowe produkty, ekspozycja i oznaczenie tych artykułów, możemy osiągnąć wzrost sprzedaży.
Chciałabym jeszcze zwrócić uwagę na kilka innych ważnych zasad VM:
* czystość (produktów, sali sprzedaży, punktu kasowego, sprzedawców);
* dobre oświetlenie na sali sprzedaży;
* łatwy dostęp do produktów.
A na koniec jako, że nie jest to część VM’u – miła i kompetentna obsługa.
Karolina Ziółkowska, VM Manager (Smyk)
Zdjęcie: dreamstime

Tagi: smyk

PowiązaneWpisy

Biznes na Plusie 2025 – Twoja szansa na sukces w sezonie świątecznym
Raporty i badania

Biznes na Plusie 2025 – Twoja szansa na sukces w sezonie świątecznym

3 tygodnie temu

Zobacz premiery na Gwiazdkę 2025 jako pierwszy!Tylko u nas –...

Więcej
Lojalny jak polski klient. Jak sklepy budują więź z kupującym
Raporty i badania

Lojalny jak polski klient. Jak sklepy budują więź z kupującym

3 tygodnie temu

Z badania EY Future Consumer Index wynika, że aż 45%...

Więcej
Następny
Kids&Shop 2/2014

Kids&Shop 2/2014

Ostatnie wpisy

Monster High wkracza do świata Playmobil!

Monster High wkracza do świata Playmobil!

3 czerwca 2025

Jesienią 2025 roku w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA) zadebiutują zestawy Playmobil inspirowane marką Monster High™. Kultowe...

LEGO i Gabby’s Dollhouse razem na wielkim ekranie i w klockowej odsłonie!

LEGO i Gabby’s Dollhouse razem na wielkim ekranie i w klockowej odsłonie!

2 czerwca 2025

Fani Gabby i jej futrzanych przyjaciół mogą zacierać ręce – nadchodzą nowe zestawy LEGO® inspirowane filmem „Gabby’s Dollhouse: The Movie”!...

Kaufland w świecie Minecraft – kolejny krok w kierunku generacji Z

Kaufland w świecie Minecraft – kolejny krok w kierunku generacji Z

1 czerwca 2025

Kaufland uruchomił własny, wirtualny świat w grze Minecraft, łącząc rozrywkę i zakupy w nowatorski sposób. Projekt skierowany m.in. do pokolenia...

Targi Stationery & Paper Expo 2025: Nowe perspektywy dla branży papierniczej i biurowej w Arabii Saudyjskiej

Targi Stationery & Paper Expo 2025: Nowe perspektywy dla branży papierniczej i biurowej w Arabii Saudyjskiej

31 maja 2025

W dniach 16–18 września 2025 roku w Riyadh Front Exhibition & Conference Center odbędzie się Stationery & Paper Expo –...

Kategorie

  • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
  • Bez kategorii
  • Biblioteka wydań
  • Gry – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
  • Książki – newsy i zapowiedzi
  • Książki – nowości i rekomendacje
  • Licencje – newsy i zapowiedzi
  • MAGAZYN ZPK
  • Newsy z rynku handlowego
  • Perełki 2019
  • Perełki 2020
  • Perełki 2021
  • Perełki 2021 – Gwiazdka – nominacje
  • Perełki 2022
  • Perełki 2022 – nominacje
  • Perełki 2022 – Gwiazdka – nominacje
  • Perełki 2023
  • Perełki 2023 Wiosna/Lato – nominacje
  • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • Raporty i badania
  • TRENDY i BIZNES
  • Zabawki – newsy i zapowiedzi
  • Zabawki – nowości i rekomendacje

Współpracujemy

Nawigacja

  • Strona główna
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Strony partnerskie

W numerze

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 4/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 4/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI 6 ‣ Rada i parlament porozumiały się w sprawie przepisów o bezpieczniejszych zabawkach7 ‣ PM SHOWCASE DAY ...

22 kwietnia 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 3/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 3/2025

Spis treści: WIADOMOŚCI Biedronka rozpoczyna działalność na Słowacji – s. 6TikTok Shop zyskuje na popularności – s. 6Noski Noski – ...

17 marca 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 2/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 2/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI Wpływ nowych ceł na rynek zabawek w USA – 6Indie walczą o pozycję lidera w branży zabawek ...

17 lutego 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 1/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 1/2025

Spis treści: WIADOMOŚCI Lojalny jak polski konsument – 6EUDR: Europejskie Rozporządzenie o Wylesianiu EUDR odroczone o rok – 8E-commerce 2025 ...

26 stycznia 2025

© 2025 zpkinfo.pl, ul. Ku Wiśle 7, 00-707 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@zpkinfo.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep

© 2025 zpkinfo.pl, ul. Ku Wiśle 7, 00-707 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@zpkinfo.pl

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

Zabawki Papier Książki
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.

Ciasteczka stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!

Polityka prywatności

Więcej informacji o naszej Polityce prywatności