Zabawki Papier Książki
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Zabawki Papier Książki
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home TRENDY i BIZNES Raporty i badania

Podsumowanie wyników centrów i sieci handlowych w 2019 roku

10 marca 2020
w Raporty i badania
Reading Time:3 mins read
A A
Podsumowanie wyników centrów i sieci handlowych w 2019 roku

Retail Institute opublikował wyniki badania, w którym prześledził odwiedzalność i obroty centrów handlowych w 2019 roku, ze szczególnym uwzględnieniem zmian zwyczajów zakupowych Polaków, które nastąpiły po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele. W najnowszym Raporcie Experts Review znajdziecie Państwo również podsumowanie najważniejszych wskaźników makroekonomicznych, trendów i strategii oraz wyników spółek w IV kw. 2019r. Polecamy !  

Odwiedzalność

W 2019 roku centra handlowe monitorowane przez Retail Institute odnotowały 388 milionów odwiedzin, tj. -0,1 proc. mniej niż w poprzednim roku. IV kw. 2019 roku był o – 0,9 proc. słabszy niż ten sam okres 2018 roku, ale aż o 7,6 proc. lepszy od III kw. 2019r.  Rok zamknięto stratą 400 tyś. klientów. Analizy RI wskazują, że branża handlowa nadal nie odpracowała poniesionych w 2018 roku spadków frekwencji spowodowanych m.in. wprowadzonym zakazem handlu w niedziele. W konsekwencji zaostrzenia w 2019 roku przepisów dot. zakazu handlu w niedziele zaobserwowano stratę kolejnych 12,2 mln klientów korzystających w 2018 roku z oferty centrów w niedziele oraz, co jest bardzo zaskakujące, aż 1,1 mln osób w piątki. 

Gdy porównać dane odwiedzalności za 2019 rok z wynikami za 2017 rok, tj. sprzed wejścia w życie zakazu handlu w niedziele, widać jak ogromne spustoszenie spowodowało wprowadzenie nowego przepisu. Centra handlowe straciły aż -53,9 proc., tj. 28,8 miliona, niedzielnych klientów. Deficyt udało się częściowo zniwelować ponieważ Polacy zaczęli częściej korzystać z oferty centrów w inne dni tygodnia, głównie w soboty (+14,5 proc) oraz poniedziałki (+11,9 proc.). W ogólnym rozrachunku bilans zysków i strat jest nadal ujemny. Odwiedzalność centrów handlowych spadła o -2 proc przy porównaniu wyników za 2019 i 2017rok. 

Obroty

W tym samym czasie obroty sieci handlowych i usługowych prowadzących działalność na terenie monitorowanych przez Retail Institute centrów wzrosły w 2019 r. o 1,6 proc. w porównaniu do wyników z 2018 roku. Średni obrót z metra na koniec września wynosił tym samym 816,3 zł/ m.kw. pow. najmu, tj. o 12,5 zł/ m.kw. W grudniu wskaźnik inflacji wyniósł 3,4 proc. co oznacza, że wzrost obrotów można przypisać w dużej mierze rosnącym cenom, a nie zmianie zwyczajów i nawyków zakupowych Polaków.

Pozytywnie na wynik centrów wpłynęły obroty: sklepów modowych (+3,1 proc.) w tym: moda damska (+2,9 proc.), moda męska (+1,9 proc.), moda mieszana (+3,0 proc.), bielizna (+6,5 proc.), moda i artykuły sportowe (+4,5 proc.), moda i artykuły dla dzieci i kobiet w ciąży (+4,9 proc.), obuwie (+2,2 proc.), biżuteria i zegarki (+6,3 proc.) zdrowie i uroda (+1,3 proc.), dom, ogród i wnętrze (+1 proc.), kawiarnie i restauracje (+13 proc.), rozrywka (+9,7 proc.) oraz specjalistyczne sklepy spożywcze (+4,2 proc.). Negatywnie na wynik wpłynęły obroty branż: galanteria skórzana (-2,8 proc.), zdrowie i uroda, usługi (-21 proc.), elektronika (-8,7 proc.), książki i multimedia (-0,3 proc.).

Kontrasty i różnice

Analizy Retail Institute wykazują znaczące różnice pomiędzy wynikami centrów handlowych, które są ściśle powiązane z ich wielkością, lokalizacją oraz typem oferty. I tak:

  • centra duże (> 40 000 m.kw. pow. najmu) zamknęły 2019 rok +1,9 proc. wzrostem odwiedzalności r/d/r oraz 5,4 proc. wzrostem like for like. W tym samym czasie obroty najemców wzrosły o +3,5 proc. r/d/r.
  • centra średniej wielkości (20 000 – 39 999 m.kw. pow. najmu) odnotowały spadki zarówno odwiedzalności (-1,0 proc. r/d/r) jak i obrotów (-3,7 proc. r/d/r)
  • centra małe (5000 – 19 999 m.kw. pow. najmu) odnotowały spadek odwiedzalności w 2019 o -2,7 proc. r/d/r i aż o -6,5 proc. w odniesieniu do wyników z 2017 r, przy jednoczesnym wzroście obrotów 4,5 proc. r/d/r.

Więcej o Retail Institute: einstitute.com.pl

Tagi: bieliznabiżuteriacentra handloweciążadla dzieciDziecielektronikaExperts ReviewgalanteriaInflacjakawiarniakobietaksiążkimodamoda damskaNajemcarestauracjaRetail Institutesieci handloweskórzanysportowyspożywczyurodazdrowiezegarek

PowiązaneWpisy

Biznes na Plusie 2025 – Twoja szansa na sukces w sezonie świątecznym
Raporty i badania

Biznes na Plusie 2025 – Twoja szansa na sukces w sezonie świątecznym

3 tygodnie temu

Zobacz premiery na Gwiazdkę 2025 jako pierwszy!Tylko u nas –...

Więcej
Lojalny jak polski klient. Jak sklepy budują więź z kupującym
Raporty i badania

Lojalny jak polski klient. Jak sklepy budują więź z kupującym

3 tygodnie temu

Z badania EY Future Consumer Index wynika, że aż 45%...

Więcej
Następny
Dzięki jakości i międzynarodowości targi Spielwarenmesse generują nowe optymalne wartości

Dzięki jakości i międzynarodowości targi Spielwarenmesse generują nowe optymalne wartości

Ostatnie wpisy

Monster High wkracza do świata Playmobil!

Monster High wkracza do świata Playmobil!

3 czerwca 2025

Jesienią 2025 roku w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA) zadebiutują zestawy Playmobil inspirowane marką Monster High™. Kultowe...

LEGO i Gabby’s Dollhouse razem na wielkim ekranie i w klockowej odsłonie!

LEGO i Gabby’s Dollhouse razem na wielkim ekranie i w klockowej odsłonie!

2 czerwca 2025

Fani Gabby i jej futrzanych przyjaciół mogą zacierać ręce – nadchodzą nowe zestawy LEGO® inspirowane filmem „Gabby’s Dollhouse: The Movie”!...

Kaufland w świecie Minecraft – kolejny krok w kierunku generacji Z

Kaufland w świecie Minecraft – kolejny krok w kierunku generacji Z

1 czerwca 2025

Kaufland uruchomił własny, wirtualny świat w grze Minecraft, łącząc rozrywkę i zakupy w nowatorski sposób. Projekt skierowany m.in. do pokolenia...

Targi Stationery & Paper Expo 2025: Nowe perspektywy dla branży papierniczej i biurowej w Arabii Saudyjskiej

Targi Stationery & Paper Expo 2025: Nowe perspektywy dla branży papierniczej i biurowej w Arabii Saudyjskiej

31 maja 2025

W dniach 16–18 września 2025 roku w Riyadh Front Exhibition & Conference Center odbędzie się Stationery & Paper Expo –...

Kategorie

  • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
  • Bez kategorii
  • Biblioteka wydań
  • Gry – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
  • Książki – newsy i zapowiedzi
  • Książki – nowości i rekomendacje
  • Licencje – newsy i zapowiedzi
  • MAGAZYN ZPK
  • Newsy z rynku handlowego
  • Perełki 2019
  • Perełki 2020
  • Perełki 2021
  • Perełki 2021 – Gwiazdka – nominacje
  • Perełki 2022
  • Perełki 2022 – nominacje
  • Perełki 2022 – Gwiazdka – nominacje
  • Perełki 2023
  • Perełki 2023 Wiosna/Lato – nominacje
  • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • Raporty i badania
  • TRENDY i BIZNES
  • Zabawki – newsy i zapowiedzi
  • Zabawki – nowości i rekomendacje

Współpracujemy

Nawigacja

  • Strona główna
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Strony partnerskie

W numerze

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 4/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 4/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI 6 ‣ Rada i parlament porozumiały się w sprawie przepisów o bezpieczniejszych zabawkach7 ‣ PM SHOWCASE DAY ...

22 kwietnia 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 3/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 3/2025

Spis treści: WIADOMOŚCI Biedronka rozpoczyna działalność na Słowacji – s. 6TikTok Shop zyskuje na popularności – s. 6Noski Noski – ...

17 marca 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 2/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 2/2025

SPIS TREŚCI WIADOMOŚCI Wpływ nowych ceł na rynek zabawek w USA – 6Indie walczą o pozycję lidera w branży zabawek ...

17 lutego 2025
Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 1/2025
Biblioteka wydań

Nowe wydanie – Zabawki Papier Książki (ZPK) 1/2025

Spis treści: WIADOMOŚCI Lojalny jak polski konsument – 6EUDR: Europejskie Rozporządzenie o Wylesianiu EUDR odroczone o rok – 8E-commerce 2025 ...

26 stycznia 2025

© 2025 zpkinfo.pl, ul. Ku Wiśle 7, 00-707 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@zpkinfo.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • ZABAWKI
    • Zabawki – newsy i zapowiedzi
    • Zabawki – nowości i rekomendacje
    • Perełki
      • Perełki 2023
      • Perełki 2022
      • Perełki 2021
      • Perełki 2020
      • Perełki 2019
  • GRY
    • Gry – newsy i zapowiedzi
    • Gry – nowości i rekomendacje
  • PAPIERNICZE I SZKOŁA
    • Art. papiernicze – newsy i zapowiedzi
    • Wyprawka szkolna – nowości i rekomendacje
    • Biuro i organizacja – nowości i rekomendacje
    • Kreatywne i plastyczne – nowości i rekomendacje
    • Gadżety i breloczki – nowości i rekomendacje
  • KSIĄŻKI
    • Książki – newsy i zapowiedzi
    • Książki – nowości i rekomendacje
  • LICENCJE
    • Licencje – newsy i zapowiedzi
    • Produkty licencyjne – nowości i rekomendacje
  • TRENDY i BIZNES
    • Newsy z rynku handlowego
    • Strefa wiedzy
    • Porady
    • Raporty i badania
    • Videocasty ZPK
    • Webinary ZPK
    • Wydarzenia
  • PREZENTACJE
    • Katalogi i prezentacja marek
    • Nowości i prezentacje marek (webinary)
  • MAGAZYN ZPK
    • Biblioteka wydań
    • Sklep

© 2025 zpkinfo.pl, ul. Ku Wiśle 7, 00-707 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@zpkinfo.pl

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

Zabawki Papier Książki
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.

Ciasteczka stron trzecich

Ta strona korzysta z Google Analytics do gromadzenia anonimowych informacji, takich jak liczba odwiedzających i najpopularniejsze podstrony witryny.

Włączenie tego ciasteczka pomaga nam ulepszyć naszą stronę internetową.

Najpierw włącz ściśle niezbędne ciasteczka, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje!

Polityka prywatności

Więcej informacji o naszej Polityce prywatności